21 mar 2012

Eftersvallet

Svallvågorna i kommentarsfältet till Ewerts och Selanders debattinlägg i SvD blev betydande. Mer än 2000 kommenrarer - vilket fick tidningen Dagen att rapportera om kommarstormen. De bad Per Ewert recensera kommentarerna:
- Tonen hos en del av de som skriver kommentarer bekräftar just det vi säger i artikeln. Man är mycket upprörda, på gränsen till aggressiva i sitt sätt att debattera.
Där ser man, gruppen "nyateister" växer på ett lavinartat sätt. Alla som passar in på Ewerts beskrivning ingår i den, från Dawkins till Mikko (okänd kommentatör på SvD).

En som idag har diskvalificerat sig själv ur gruppen "nyateister" är Christer Sturmark. Hans replik i SvD är varken intolerant eller aggressivt och avslutas:
Deras gudstro har vi dock inga invändningar emot. Det står var och en fritt att tro på en eller flera gudar. I skribenternas nyutkomna bok menar de dock att vi som inte tror på deras gud saknar rationella argument för detta. De anser att bevisbördan inte ligger på dem utan på oss. Detta är filosofiskt nonsens. Den som hävdar att något finns har alltid bevisbördan framför den som hävdar att något inte finns. 
Men detta är som sagt inte relevant för frågan om hur samhället ska organiseras. Tro gärna på er Gud, men diskutera sakligt om hur samhället bör organiseras så att vi som inte delar er gudstro slipper inordna oss i era religiösa dogmer. 
Till sist vill jag understryka mitt samtycke till idén om en samhällsdiskussion som kan föras i respektfullt tonläge – utan intolerans och aggressivitet. Saklighet, tolerans och en anda av upplysning är det bästa.
Vågorna fortsätter välla in, Sturmarks replik har nu drygt 600 kommentarer. Sturmark får även stöd som gammal hederlig ateist av tidningen Dagens ledarblogg - Sturmark har hjälpt kyrkan:
Den svenske härföraren Christer Sturmark har varit mer moderat i sin framtoning, om än tydligt ateistisk. 
Poängen med Sturmark är att han tagit debatten med kyrkans företrädare, och han har gjort det med gott humör. Han har hjälpt kyrkan att formulera sig, Samtalen har blivit på riktigt. Efter att ha agerat moderator under ett flertal samtal med Sturmark vill jag kalla honom "hederlig" i sin debatteknik. Han sluggar ibland, men det tillhör spelet.
När vågorna lägger sig och stormen bedarrar, ser vi att "nyateismen" är samma ateism som tidigare, med en skillnad, vi blir fler och fler som tar öppet avstånd från den kristna livsskådningen. Och detta innebär faktiskt något nytt för de "nykristna". Det kan inte oemotsagda sprida sitt budskap, vilket de "gammelkristna" kunde.

5 kommentarer:

Realisten sa...

Christer Åberg har kommenterat svaret från Sturemark:
http://www.apg29.se/index.php?artid=7907

Patrik Lindenfors sa...

Christer Åberg kan man alltid lita på - en ljusets röst i mörkret. Typ.

Den andre Christer - Sturmark - fick verkligen till det i det här svaret. Bättre reklam för Humanisterna har jag svårt att tänka mig. Så det är väl bara att tacka Per Ewert och Mats Selander för chansen. Speciellt gillar jag det här citatet:

"Min livsåskådning kallas sekulär humanism och innebär att jag föreställer mig att världen är naturlig snarare än övernaturlig och att jag tilltror människan ett förnuft och en moralisk kompass som inte bygger på religiösa dogmer. Jag tror att godhet kommer inifrån, inte uppifrån."

Patrik N sa...

Det är verkligen en fantastiskt bra artikel av Sturmark, heja!!

Mattias sa...

Realisten:

Att citera Christer Åberg, är det någon sorts lyteskomik?

Mattias sa...

P.S. Håller med om att det är en bra artikel av Sturmark.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se