13 mars 2013

Diskriminering av ateister

Kacem El Ghazzali höll, inför FN:s råd för mänskliga rättigheter, ett kort anförande om diskriminering av ateister i Marocko. Han representerade vid detta tillfälle International Humanist and Ethical Union (IHEU) och vände sig direkt till Marockos representant med frågorna:
Varför får inte ateister vara medborgare i Marocko? 
Varför måste alla med ett muslimskt namn vara muslimer? 
Varför måste en ateist leva under dödshot?
Ett längre anförande i samma ämne av El Ghazzali kan höras här.

7 kommentarer:

Kristian Grönqvist sa...

I ett försök att pragmatiskt tänka mig fram till en lösning är det enklaste att byta till ett namn som inte är muslimskt. Tex Smith. Eller Young.
Jag förstår att det innebär andra men. Som utsatthet i hemlandet, försämrade relationer med släktingar om de är småaktiga, avsägande sig av nationell identitet etc etc, men som sagt: Allt här i livet består av val och prioriteringar och den här rymmer bäggedera. Man måste förr eller senare välja.

Kristian Grönqvist sa...

Eller som jag skulle säga:
Väljer man ett muslimskt namn, så ökar sannolikheten att man blir betraktad som muslim...
Om man sedan uppfattar det som fördom eller smicker är upp till var och en.
Lite grann samma grej som att bära slöja....

Biggles sa...

Väljer man ett muslimskt namn, så ökar sannolikheten att man blir betraktad som muslim...

Så jag antar att du är kristen, eftersom du valt namnet Kristian?

Kristian Grönqvist sa...

Goggles

Iofs kan du ha en poäng där, men jag skrev faktiskt ÖKAR SANNOLIKHETEN vilket den faktiskt gör. En person som heter Ho Chi Minh väntar man sig inte i första hand att vara muslim. Ej heller en som heter Brigham Young. Eller Peter Wolodarski.

Kristian Grönqvist sa...

Och skall man vara petig så är det mina föräldrar som valde namnet, jag har bara valt att inte byta.

Biggles sa...

Det jag reagerade på var just ordet valt. Man väljer normalt inte sitt namn. Således borde man inte s.a.s. behöva stå till svars för det heller, även om det som du säger kan tala om en del om ditt ursprung.

Kristian Grönqvist sa...

Du har rätt även där att det inte är brukligt. Men jag funderade på problemet faktiskt ett tag. Och framställde en teori att det enklaste sättet att undvika fördomsfulla antaganden var att byta till ett neutralt namn. Som inte skulle ha ryggsäck i form av kulturell fientlighet eller förutfattade meningar. Men jag är naturligtvis för andra lösningar och villig att diskutera dem när de kommer. Dilemmat här är ofta att de alternativa lösningarna ofta uteblir, man säger bara nej och försöker försvara den positionen. I mitt tidigare arbete med forskning ansågs detta vara den sämsta vägen för att verkligen lösa ett problem.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se