18 mars 2013

Folkhemsislam?

Muslimska Brödraskapets logga. Svärden ska
tolkas som kärlek och omsorg.
Muslimska Brödraskapet i Egypten har väldigt konstiga tankar om förhållandet mellan kvinnor och män. New York Times har en intressant artikel i ämnet.
“A woman needs to be confined within a framework that is controlled by the man of the house,” Osama Yehia Abu Salama, a Brotherhood family expert, said of the group’s general approach, speaking in a recent seminar for women training to become marriage counselors. Even if a wife were beaten by her husband, he advised, “Show her how she had a role in what happened to her.”
“If he is to blame,” Mr. Abu Salama added, “she shares 30 percent or 40 percent of the fault.”
Som ni kanske vet har Brödraskapet opponerat sig mot en FN-resolution ämnad att förbättra kvinnors situation i världen. Här är några saker de fruktar FN-resolutionen ska resultera i:
1. Granting girls full sexual freedom, as well as the freedom to decide their own gender and the gender of their partners (ie, choose to have normal or homo- sexual relationships), while raising the age of marriage.
2. Providing contraceptives for adolescent girls and training them to use those, while legalizing abortion to get rid of unwanted pregnancies, in the name of sexual and reproductive rights.
3. Granting equal rights to adulterous wives and illegitimate sons resulting from adulterous relationships.
4. Granting equal rights to homosexuals, and providing protection and respect for prostitutes.
5. Giving wives full rights to file legal complaints against husbands accusing them of rape or sexual harassment, obliging competent authorities to deal husbands punishments similar to those prescribed for raping or sexually harassing a stranger.
6. Equal inheritance (between men and women).
7. Replacing guardianship with partnership, and full sharing of roles within the family between men and women such as: spending, child care and home chores.
8. Full equality in marriage legislation such as: allowing Muslim women to marry non-Muslim men, and abolition of polygamy, dowry, men taking charge of family spending, etc.
9. Removing the authority of divorce from husbands and placing it in the hands of judges, and sharing all property after divorce.
10. Cancelling the need for a husband’s consent in matters like: travel, work, or use of contraception.
Kunde de inte bara sammanfattat alltihop med att säga att de inte gillar mänskliga rättigheter för alla? Jag ställer samma fråga som ställdes på Dagens Seglora häromdagen: ”Är internationella kvinnoorganisationer villiga att ge rum för den sorts verkliga pluralism som en sådan [muslimsk] annorlunda förståelse av mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter måste innebära?” Är de villiga till det är det ett svek utan motstycke.

Apropå titeln: Begreppet "folkhemsislam" är myntat (såvitt jag vet) av Mattias Gardell för att beskriva Muslimska Brödraskapet. Jag tycker det är ett mycket missvisande begrepp.

21 kommentarer:

John P sa...

Måste dock ge Muslimska Brödraskapet lite cred för att de på sin hemsida tillåter Facebookkommentarer på en sådan artikel. Inte många som ger sitt stöd till dem. Kanske har de bara glömt att stänga av kommentatorsfunktionen..

Patrik N sa...

Man får nästan tacka Muslimska Brödraskapet för att de på detta sätt i en global kontext synliggör det absurda sätt de har att se på världen. Deras största motståndare är de själva och deras fullständigt absurda syn på kvinnor.

Nu återstår bara att få ut även Gudrun Schyman på banan i kampen mot idiotierna.

Måns Tånneryd sa...

Med vänner som det muslimska brödraskapet behöver islamisterna inga fiender.

För oss som tycker att kvinnor också är människor är det bara att tacka och ta emot för den uppriktighet som till viss förvåning uppvisats.

Kristian Grönqvist sa...

Personligen måste jag iaf säga att jag är glad över att den sk kompromisslösa tonen mot den som inte gillar andra kulturers övertagande av den sk svenska kontexten börjar luckras upp lite även på Humnanistbloggen. Det är säkert både Björn och Nils glada över också.
Det gör att företeelser, som trots allt sker i Sverige, kan diskuteras utan att man blir stigmatiserad eller ansedd som en allmän "persona non grata", i värsta fall rasist eller något annat trubbigt och allmängiltigt.
Visst är det nämligen förutsägbart att den snabba invandringen skulle bära en hel del problem med sig, speciellt med tanke på den dagismentalitet som har präglat hanteringen, både praktiskt och livsåskådningsmässigt.
Jag välkomnar det mer tillåtande klimatet.

Patrik N sa...

Invandring? Till Egypten?

Patrik Lindenfors sa...

Tanken är väl att Muslimska Brödraskapet hotar att invandra till Sverige? Inte vet jag.

Kristian Grönqvist sa...

" Nu återstår bara att få ut även Gudrun Schyman på banan i kampen mot idioterna"

Idioterna (Ditt uttalande) tolkar jag som Muslimerna, hur tolkar Du det Patrik N...?

kris08 sa...

Äsch, ingen fara! Får Muslimska Brödraskapets sympatisörer bara en broschyr om svenska värderingar på SFI så löser det sig...

RVK sa...

http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2013/03/folkhemsislamism.html

Patrik N sa...

Kristian,

"Idioterna (Ditt uttalande) tolkar jag som Muslimerna, hur tolkar Du det Patrik N…?"

…ööh, som organisationen Muslimska Brödraskapet i Egypten hade jag väl tänkt snarare än muslimer som invandrar till Sverige. Hade du inte kopplat frågan till invandring så hade jag nog trott att du skojade med mig. Så här i efterhand hade det i och för sig ingivit mer hopp för världen om du hade skojat.

Jag får göra dig besviken Kristian, Humanistbloggen har fortfarande inte anslutit sig till Avpixlat.

Patrik Lindenfors sa...

Holy shit! Mattias Gardell har lagt ut någon slags avhandling på religionsvetenskapliga kommentarer som kommentar till människors ständiga felanvändande av hans begrepp (som tydligen är "folkhemsislamism" och inge annat). Jag använde mest begreppet lite slarvigt retoriskt, så står det något av substans i textmassan så hade jag fel. Dock tänker jag inte läsa texten - det är ansökningssäsong i universitetsvärlden.

Patrik N sa...

För den som inte orkar läsa Gardells text (eller som på goda grunder fruktar att läsande av texten ska orsaka kroppslioga reaktioner såsom huvudvärk, magont och liknande) så kommer här en sammanfattning: Muslimska Brödraskapet vill bara införa den svenska folkhemsmodellen och folkhemsmodellen i Skandinavien är det mest utpräglat islamska samhälle som finns.

Öh, jo, så skriver han faktiskt. Men så är han ju professor i religionsvetenskap också och då kan man förvänta sig precis vad som helst.

Patrik N sa...

…tillägg till Kristian G. Nej, det handlar fortfarande inte om muslimers invandring till Sverige.

Kristian Grönqvist sa...

Jaa Du Patrik N...Jag läser det jag läser,,,inget annat...Och så gör jag alltid. Jag tolkar aldrig något jag inte läser...

Lokatt sa...

Vissa texter vill man inte läsa, livet är för kort för att man ska sitta och gråta och gnissla tänder.
I förlängningen förlorar vi alla på att kvinnor behandlas som andra klassens varelser.
Gudrun Schyman och hennes tuffa vänner, t ex "Mymlan" Sofia Mirjamsdotter levererar blixtsnabbt samma svar på frågan om varför de som feminister är så tysta beträffande muslimsk kvinnosyn och -behandling i Sverige: "Svenska män har alltid misshandlat sina fruar så det så". (Sofia M. häromdagen i intervju med Robert Aschberg i Radio 1). - Vad är det för fel med de här damerna egentligen, blinda och döva och ?

Nils sa...

Patrik L,

”Tanken är väl att Muslimska Brödraskapet hotar att invandra till Sverige?”

Så du tror inte det finns några invandrade anhängare av brödraskapet? I Sverige är de inte tillräckligt många än (även om alliansen jobbar stenhårt på det) men vi ser i övriga Europeiska länder att dessa grupper ställer radikala på samhället. I England, Frankrike, Holland och Belgien styr de egna stadsdelar enligt sharia.

Det är bara värdsamhällets motstånd som gör att de inte får igenom sina krav. Det är alltid de extrema som driver på och måste motas om de inte ska ta över. Det gäller såväl islamister som Stureplans-centern.

Ostronmannen sa...

Lokaltt. Det finns enögda feminister i Sverige. Som jag ser det så får man inte ställa en kritisk undran till dem för då är man näthatate, antifeminst etc.

Det tillåts alltså husera fritt utan att inse att det i princip ägnar sig åt Cherrypicking. Ibland tror jag inte de ens är medvetna om det eftersom när de får kritik så säger de. Du förminskar mig, du kränker mig, du använder härskartekniker på mig. Sök Tex bara på Sar här och du upptäcker detta sätt att svara på kritik ofta... Debatten dör. Inget gott kommer ur det, förutom ilska hos många.

Att media inte heller i princip vågar gå emot beror nog på att...

Sveland, mymlan gör enorm skada för feminismen tror jag. De gör nog skada inom fler områden ifall folk skulle lyssna mer..

Ta tex Sari som skrev att tänk även på att det bakom varje död soldat står en gråtande kvinna..

Därför är det viktigt att våga ta debatten.. Även om jag är för invandring så debatterar jag den gärna med SD folk.

När debatten förs av likasinnade på bloggar så eskalerar det alltid och blir värre och värre.

Ostronmannen sa...

Nils, förstår din oro.. Oavsett vem som skapar problem så måste frågan kunna debatteras utan att gå över i hat.

Kristian sa...

Slösa inte tid på Gardells text.

Uppenbarligen är ju detta en gammal text som skrevs *före* Mubaraks fall. Den säger inte ett smack om den senaste utvecklingen. Gissningsvis är den från 2009 eller 2010 med tanke på att de senaste referenserna är från 2009.

Den är alltså inte alls skriven "med anledning av utvecklingen i Egypten", som RVK låter påskina.

Intressant nog finns det en senare version av samma text här:

https://www.studentlitteratur.se/files/products/35682/Kap_8_korrigerat.pdf

Det verkar vara ett kapitel från någon bok, men titeln framgår inte.

Lite snålt av RVK att inte ens ge oss den senaste versionen av texten ifråga kan jag tycka.

Kristian sa...

Gardells text verkar vara en gammal version av kapitel 8 ur "Islam och politik" av Larsson, Göran; Olsson, Susanne (Studentlitteratur).

Svante sa...

Jag fick en kommentar till Seglora-artikeln godkänd och publicerad den 29/3.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se