22 mars 2013

Framtidskommisionen kommer med dåtidens idéer

I dagens Människor och tro var det en het debatt mellan Pekka Mellergård och Per Gahrton. Mellergård ingår regeringens Framtidskommission och har skrivit ett kapitel om religionens roll i framtidens Sverige i debattboken Framtidsutmaningar. I kapitlet följer Mellergård tydligen i Habermas fotspår och uttrycker klagan på att svenskarna saknar kunskap om religion, är "religiösa analfabeter", saknar "religiös musikalitet". Detta skall tydligen vara ett problem då människor med en starkare religiös tradition kommer till Sverige och skall integreras samhället. Botemedlet enligt Mellergård är att Svenskarna skall bli mera kristna. (Han kanske inte har skrivet exakt detta, men det är det Gahrton argumenterar mot.)

Själv tycker jag många religiösa är "ateistiska analfabeter" och saknar "ateistisk musikalitet".

Lyssna: Debatt mellan Per Gahrton och Pekka Mellergård om religion i Sverige

23 kommentarer:

Kristian Grönqvist sa...

Jag kan inte begripa varför dessa musikaliska människor inte passar på att flytta till ett musikaliskt land, istället för till ett sekulärt sådant, fullt med tondöva...
Kan Ni?
Då får Ni gärna förklara för mig som inte begripit incitamenten.

Ulf Gustafsson sa...

Kristian G,

Självklart förstår jag det. Frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Livsluft.

"De musikaliska människorna" lever redan här, de förstår sig bara inte omgivningen de lever i. De vill därför förändra den. De som flyttar hit blir ett tillhygge i deras mission.

Kristian Grönqvist sa...

Ulf

Du tror alltså ärligt att inte gaget har någon betydelse alls...?
För Frihet vill väl inte människor som klär sina kvinnor i tält eller slänger sina döttrar från balkonger ha...?

Lennart W sa...

Är det öht möjligt att vara "analfabet" eller "omusikalisk" om ateism? Ateism är ju BARA i avsaknad av... Ateism är ett vakuum. Faktiskt t o m mycket tommare än så, eftersom vakuum ju ändå är fullt av virtuella partiklar. Hur kan man kunna för lite om ingenting?

ETIKETTER: HUMOR, HUMANISTERNA

Tommy V sa...

Ja, det är bara för mig att erkänna. Jag är, trots religionsundervisning, oförmögen att se nyanserna i de teologiska debatterna. Kanske beror det på att de religiösa ståndpunkterna alltid står på så skakig grund. Intresset avtar i samma takt som verklighetsförankringen överges. Då finns det betydligt intressantare filosofiska discipliner att utforska.
Skulle jag som lekman ge mig in ”musiserandet” är det inget snack om vilken orkester jag inte vill spela med. Livet är för kort för att bara spela luftgitarr.

Ulf Gustafsson sa...

Lennart W,

Nu missförstod du medvetet igen, eller så har du guldfiskminne.

Ateism är visst något, det är avsaknad av gudstro eller förnekande av gudar.

Förklara nu för mig vad religiositet är. För mig är det ett ganska tomt begrepp, faktiskt lika tomt som ateism. Vilket med ditt resonemang gör "religiös musikalitet" till nonsens. Men du kanske tycker annorlunda?

Lokatt sa...

Ateism är inte "tomt"! Ateism innebär för mig ett liv översvämmat av intressanta och fantastiska fenomen, men fullständigt utan tro på något mystiskt väsen som kan straffa mig eller hylla mig efter behag. Det finns inga gudar, när ska folk fatta!

Jag lyssnade på lördagsreprisen av Människor och tro. Kuligast var, och kusligast, inspelningen av imamen som predikade att muslimska män ska hålla sig i skinnet och inte "samlaga" med andra kvinnor än de som är hans (de, inte den) samt, hör och häpna, det går bra även med De kvinnor som tagits som krigsbyte från de otrogna! Inspelat nyligen i en svensk moské.

Ulf Gustafsson sa...

Kristian G,

Jag tror det är få människor som flyttar till Sverige som "klär sina kvinnor i tält eller slänger sina döttrar från balkonger". Den lilla gruppen har inget med denna diskussion att göra.

Lokatt sa...

Ulf Gustafsson
Jag kan inte uttala mig om hur många som slänger sina döttrar från balkongen, men jag tillhör verklighetens folk, vi som åker tunnelbanans Blå linje var och varannan dag. Där vimlar det att kvinnor i tält.

Kristian Grönqvist sa...

Mycket fascinerande Ulf att Du fullständigt förnekar verkligheten när Du talar om religios musikalitet.. Musik är inte bara vaggvisor, även om du förtjänsfullt försöker övertyga Dig om att så är fallet...
Kampsånger är precis lika mycket musik.

Kristian Grönqvist sa...

...och när det gäller sådana...har jag absolut gehör.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

Vimlar eller få, kan det inte vara exakt lika många till numerären, beroende på vilken gruppstorlek man relaterar till?

Kristian G,

Dina senaste kommentarer går inte att avkoda i ett språk jag förstår. :-(

Kristian Grönqvist sa...

Misstänkte det...
Beklagar.

Bo sa...

aah theism

Lokatt sa...

Ulf G
Ehhh... förstår inte frågan. Kanske har jag missförstått alltihop, men jag ruttnar på påståenden från folk som åker taxi till vardags och i mina ögon inte utsätter sig för den jobbiga verkligheten. Men det gäller kanske inte dig, jag har ju ingen aning.
Jag har en nära kontakt med en ung kvinna från Irak, hon kämpar bland annat för att små flickor, alltså barn, ska slippa paketeras och beslöjas. Kusiner och fastrar övervakar på Blå linjen, sitter i samma vagn som de som ska övervakas. Och de är många.

Ulf Gustafsson sa...

Lokatt,

Du protesterade mot att jag skrev "få", med att säga att det "vimlar". Jag undrade bara om inte detta kunde vara exakt samma antal. (Typ: På en frimärkssamlarkongress vimlar det av frimärkssamlar, men det är få frimärkssamlare i samhället i sin helhet.)

Sedan är varje ung flicka som begränsas i sina livsval en tragedi. Men detta har inget med den diskussion jag förde med Kristian G.

Lokatt sa...

Ulf G
Jag hängde inte med i din diskussion med Kristian G. ibland hoppar jag bara in här eller där när jag tänder till på någon formulering. Det är förstås inte optimalt att göra så och man kan lätt få saker om bakfoten, men jag hinner inte diska och laga mat annars.
Nu förstår jag vad du menade. Men faktum kvarstår för mig, nämligen att man kan framleva sitt liv i olika avgränsade liksom "gated communities" och tro att "så här är det". Som en guldfisk i sitt akvarium.
Går jag på Operan en kväll syns ingen enda dam i hijab (musik är haram).
När jag ensam stod på Triangeln i Malmö en sen kväll med min resväska och väntade på en bil som aldrig tycktes komma, då var jag rädd. Ingen hijab där heller, damerna får nog inte gå ut på kvällen, men en fantastisk mängd av kaxiga skapelsens herrar, de som tvingar kvinnor att "skyla sig".

kris08 sa...

Även om det är "få" som tvingar kvinnorna att bära heltäckande slöja så är det naturligtvis bara toppen av ett isberg.
Kan någon förklara varför det inte får diskuteras?

Patrik N sa...

Får det inte diskuteras?

Ulf Gustafsson sa...

kris08,

Och vad då toppen på ett isberg? Vad är det som gömmer sig under toppen?

Tänkte först att det t.ex.kunde var att flickor nte får välja sin livspartner själv, men det är ju något som diskuteras:
http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/22/alla-flickor-har-inte-r-tt-att-sj-lva-v-lja-pojkv-n

kris08 sa...

Jag fick bara intrycket att det kan vara vissa problem med diskussionen här när den avviker från säker antikristen mark:

"Dina senaste kommentarer går inte att avkoda i ett språk jag förstår. :-( "

"Den lilla gruppen har inget med denna diskussion att göra. "

"Men detta har inget med den diskussion jag förde med Kristian G."

Ulf Gustafsson sa...

Kris08,

Nej, det är inget problem.

Kristian Grönqvist sa...

Ur min synvinkel ser det ut så här.
När man i ett tillåtande samhälle diskuterar en religions effekter, så leder det nästan alltid till samma resultat. "Dom gör som de är övertygade om att är riktigt. Och det är klart att vi inte kan inkräkta på det".
Även om deras hittepå är direkt i konflikt med konsensus.
Allas hittepå är ett resultat av att någon övertygat människor om hur saker är.
Vad säger att man inte kan kräva en anpassning till konsesus istället för till hittepå?
Hittepåt?
Med vilken relevans då?
Jag skulle gärna (jag vet att det är omöjligt) se att hittepåt blir ett personligt komplement till människolivet, inte en mening med livet. (För det är det inte).
Men vi kan ju alla få drömma ibland.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se