19 mars 2013

Muslimsk integration i västerländska samhällen

Vad händer med muslimer som flyttar till västerländska samhällen? Behåller de värderingarna från ursprungslandet eller anammar de sitt nya hemlands värderingar? Föga förvånande visar forskning på att de hamnar någonstans i mitten. Det är inom hägnet för World Values Survey som Pippa Norris och Ronald Inglehart sammanställt intervjusvar från människor i muslimska länder, invandrare till väst från samma muslimska länder, och invånare i västerländska länder som inte invandrat från något muslimskt land.

Abstract:
To what extent do migrants carry their culture with them, and to what extent do they acquire the culture of their new home? The answer not only has important political implications; it also helps us understand the extent to which basic cultural values are enduring or malleable, and whether cultural values are traits of individuals or are attributes of a given society. The first part of this article considers theories about the impact of growing social diversity in Western nations. We classify two categories of society: Origins (defined as Islamic Countries of Origin for Muslim migrants, including twenty nations with plurality Muslim populations) and Destinations (defined as Western Countries of Destination for Muslim migrants, including 22 OECD member states with Protestant or Roman Catholic majority populations). Using this framework, we demonstrate that, on average, the basic social values of Muslim migrants fall roughly midway between those prevailing in their country of origin and their country of destination. We conclude that Muslim migrants do not move to Western countries with rigidly fixed attitudes; instead, they gradually absorb much of the host culture, as assimilation theories suggest.
Studien är publicerad i tidskriften Political Studies.

15 kommentarer:

Olle Svensk Strand sa...

Intressant att synen på jämställdhet skiljer sig jämfört med de övriga, och även att de unga muslimerna i icke muslimska länder är mer emot jämställdhet än äldre och muslimer i muslimska länder.

Patrik N sa...

Utgår man från att migranterna, innan de migrerade till sitt destination country, hade samma värderingar som de som aldrig väljer att migrera? Det kan ju vara skillnad i värderingar gentemot de som väljer att inte migrera som gör att migrationen kommer till stånd överhuvudtaget. Det skulle då indikera att det är i origin country som förändringen i värderingarna äger rum.

Ulf Gustafsson sa...

Både i den här studien och gårdagens skulle det vara intressant att se spridningen i grupperna och också veta lite om hur olika subgrupper placerar sig.

Hur ligger t.ex. katoliker eller de som röstar på nationalistiska/främlingsfientliga partier i västländer till i dessa frågor?

Patrik Lindenfors sa...

Patrik N,
Vad jag vet kommer man inte åt att besvara den frågan.

Ulf,
Det finns massor med variabler att leka med. Får se vad de hittar.

Patrik N sa...

Patrik L,

Då tror jag egentligen inte att studien kan besvara frågorna "To what extent do migrants carry their culture with them, and to what extent do they acquire the culture of their new home?".

Patrik Lindenfors sa...

Nej, det har du förvisso rätt i. Läs rapporten och se vad de säger.

Patrik N sa...

Japp, ska läsa den. Det borde jag förmodligen göra innan jag kritiserar den :)

Patrik Lindenfors sa...

(Och jag innan jag lägger ut sammanfattningar...) ;-)

Patrik N sa...

:)

Kristian Grönqvist sa...

Vi är ju inte oskrivna blad vid födelsen. Men kontexten formar oss effektivast som unga, vilket dock inte innebär att betydelsen av kontexten som vuxen är försumbar.
Att bli kristen som barn i ett muslimskt samhälle med muslimska föräldrar är dock rätt ovanligt..
Att bli kristen i ett muslimskat samhälle som vuxen, händer, men ganska sällan pga den direkta konsekvens det innebär att konvertera. Som för övrigt är en mycket allvarligare handling än i motsatt fall idag.
Sekulära muslimer, vilket är förvånande många, tar naturligtvis till sig det nya landets frihetsuttryck betydligt begärligare än stränga muslimer vilket förklara mellanställningen. Det betyder inte alls att alla muslimer förändrar sig till hälften, vilket den positiva tolkningen skulle ge vid handen, utan att en del integreras med det nya landet och andra inte alls, Vilket gör att de som inte alls integreras kommer att bevara enklaven, istället för att enklaven sakta smälter in.

Sen om det faktumet är bra/dåligt får någon annan socialakrobat kommentera.

Nils sa...

” och även att de unga muslimerna i icke muslimska länder är mer emot jämställdhet än äldre och muslimer i muslimska länder.”

Det är just det här som visat sig i länder med muslimsk invandring, andra och tredje generation radikaliseras. Första generationen flydde verkligen FRÅN något och hade större vilja att anpassa sig till det nya landet.

Londonbombarna var födda i England och välutbildade, men religionen gav dem grogrund till ett förakt för det västerländska.

Storskalig invandring från en väsensskild kultur och integrering går helt enkelt inte ihop. Vi ser misslyckandet i dag i alla Europeiska länder. Sen kan man fråga sig varför det alltid uppstår problem med just muslimer. Kineser och andra asiater kan också bo för sig själva och föredra ett liv med landsmän, men utan att orsaka minsta problem.

Nils sa...

Här har ni ett bra exempel från Oslo på muslimsk integration. Från Aftenposten, norska motsvarigheten till DN, så det är ingen ”rasistnyhet”.

Handlar om stadsdelen Grønland i Oslo, mer muslimsk än Marocko som en intervjuad uttrycker det.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3456633.ece#.UUwLDByQWSo

Ulf Gustafsson sa...

Nils,

Hur har det utvecklats i den stadsdelen sedan artikeln skrevs för tre år sedan?

F.ö. var det ett exempel på hur muslimer intergrerar sig dåligt i det norska samhälle. Det går säkert att hitta lika många exempel på bra intergration. Därför är det intressant att förstå hur olika muslimer skiljer sig åt.

kris08 sa...

Man undrar om en sån artikel skulle få publiceras i en svensk tidning? Eller att bedriva sådan forskning som de hänvisar till?

"Forskere som har fulgt innvandrermiljøer i flere år, er klar over de åpenlyse forsøkene på sosial kontroll.
Sosiolog Katrine Fangen sier at dette er en velkjent beskyttelsesstrategi, et vern mot det som oppfattes som uheldig påvirkning fra den vestlige kulturen.
–Det får noen til å opphøye seg til moralpoliti for å kontrollere hvordan en god muslim skal kle seg. De ser egen moral som mer høyverdig enn andres.
Fangen som nå leder et stort EU-prosjekt om integrering, sier at det er lignende erfaringer i andre europeiske land som Frankrike og Storbritannia. Hun mener at en årsak til at moralens voktere blir flere og strengere kan være at det stadig kommer nye innvandrere rett fra land i krig."

Nils sa...

Ulf,

"Det går säkert att hitta lika många exempel på bra intergration."

Tror jag inte för ett ögonblick och jag väntar...

Det går säkert att hitta, men då är det välutbildade, "sekulära" muslimer.

Det kan omöjligen ske någon integration så länge de kommer i så stora antal som nu och därmed är hänvisade till enklavområden.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se