12 mars 2013

Så enkelt kan det lösas: Donkey Kong med Pauline som hjälte istället för Mario

Efter den underliga diskussionen som följde the Tropes vs Women-videon så kan det här vara lite inspiration. Hur enkelt är det att lösa problemet med skeva könsroller dataspelen? Skitenkelt! Låt spelaren själv välja sin rollfigur. Här har en speldesigner hackat Donkey Kong. Spelet har inte direkt förlorat på det - den som vill kan fortfarande spela med traditionella könsroller. Censur? Förbud? Nej, bara fler möjligheter. Exakt det feminismen vill möjliggöra.



Så varför hackade speldesignern Donkey Kong? För att hans dotter frågade om det gick att spela som Pauline. Läs hans egen berättelse hos Wired.

36 kommentarer:

Pinjata sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pinjata sa...

Jag skrev detta tidigare som en sarkastiskt inlägg men inser nu att denna analys är lika giltig som den Anita Sarkessian gjort av spel. Så här kommer mina synpunkter på modden:

- Rosa kläder är en könssterotypisk färg och åter igen ser vi hur kvinnan märks med denna färg.

- Blont hår och blek hy på tjejen är även det könssterotypiskt. Varför får vi inte se fler gråhåriga, skalliga eller svarta kvinnor?

- Kvinnan framställs som ett subjekt/aktiv part som är tvingad att rädda objektet/passiv part (Mario).

- Mario sitter och latar sig utan att hjälpa till. Genom sitt handlande kräver han att kvinnan utför allt jobb.

- Att hoppa på stålbalkar är uppenbart en farlig sysselsättning för kvinnor. Här framställs kvinnors hälsa som oviktig.

- Stålbalkarna som prinsessan hoppar på är missstänkt röda. Detta är en onaturligt färg för stål och här kan patriarkala strukturer ligga och lura.

- Spelet förstärker de strukturer i samhället som beskriver kvinnors roll som "doers".

- Gorillan är fortfarande fienden trotts att vi vet att mannen är det mest onda som finns.

- När prinsessan väl räddar Mario kräver han kärlek och ömmhet från prinsessan även då hon jobbat en hel lång dag. Uppenbart utnyttjande av kvinna.


Sorry Patrik L men detta duger inte. År 2013 kan vi inte behandla kvinnor på detta sätt!

Patrik Lindenfors sa...

Slå upp "normbrytande" i någon lämplig ordbok och tänk en gång till. Du har lite grundläggande problem att förstå vad frågan gäller, verkar det som.

Lennart W sa...

Att relativt starka bör hjälpa relativt svaga är en norm. En bra norm som det vore synd att bryta upp.

Kristian Grönqvist sa...

Lennart

Jag måste ge Dig fullständigt rätt.

Patrik N sa...

...vi ska bara se till att vi inte utmålar halva mänskligheten som "svag" för att den i snitt har mindre biceps.

Pinjata sa...

Patrik L,

Jag ifrågasätter behovet av censur eller politisk styrning för att uppnå normbrytande. Flertalet här samt Sarkessian vill tvinga fram en förändring bland människor som inte är intresserade av denna.

Och du har grundläggande problem att se att tillvägagångssättet som du förordar är precis samma form av översitteri som religiösa bedriver.

Pinjata sa...

Patrik N

nä vi ska sitta i ring och sjunga we shall overcome och låtsas att kvinnor och män är identiska...

Ulf Gustafsson sa...

Pinjata,

Jag är fascinerad av hur mycket du engagerar dig i en halmdocka. Sarkeesian vill inte tvinga fram en förändring. Jag har inte läst att någon här vill göra det heller.

Din senaste kommentar till Patrik N, är förövrigt en halmdocka det med.

anton sa...

Det är en pappa som moddade spelet åt sin dotter enligt hennes önskemål, det är väl knappast en politisk påtryckning??

Om Pinjata/Kristian G hade en dotter som bad att få spela det där moddade spelet, hade de sagt "nej, det passar inte in i ordningen"??

Jag förstår om P/KG är bekymrade över en del feministers lite sektlika beteende eller själva känner sig väldigt bekväma i traditionella könsroller, men jag förstår inte vad som är problemet med att en del tjejer vill spela spel med starkare kvinnliga roller.

Patrik Lindenfors sa...

Så att göra om ett spel så att det går att spela både en manlig och en kvinnlig karaktär är censur och politisk styrning? Jösses. Sarkessian har inte förespråkat någon politisk styrning, inte jag och inte pappan som moddade spelet heller. Vi vill alla bara ha fler alternativ. Den som inte gillar de nya alternativen kan fortsätta i sina ingrodda spår.

Pinjata sa...

Anton,

Jag har alltså inga problem med det där. Jag spelar flera spel som en stark kvinna och förstår inte behovet av politisk styrning för att få en "rätt" sorts spel.

Ove sa...

Som sagt, varken Sarkeesian eller någon här har föreslagit tvång.. lägg ner den halmdockan nu.

Eric Wadenius sa...

Även fast jag är kritiskt till Sarkeesians metod (det är väldigt lätt att plocka för ditt argument fördelaktiga exempel ur en så enorm datapool som dator/tv-spelsvärlden) så kan jag inte på något sätt se att hon skulle vilja tvinga någon till något.

Det kan givetvis vara så att hon även har sådana uppfattningar men de har inte kommit till uttryck i den länkade videon.

Pinjata sa...

Ove,

Det är ingen halmdocka. Vad tror du syftet med denna serie professionellt utformade videos har?

Opinionsarbete kan leda till informell eller formell censur av spel. Eller hur?

Pinjata sa...

Eric,

Hon har en hel serie med videos där hon attackerar normer hon ogillar och hon gör detta genom "cherry picking" (svensk översättning?). Om hon istället lyft fram positiva normbrytande spel, filmer eller annat hade jag inte haft några problem med det.

Ulf Gustafsson sa...

Pinjata,

Hur kan Sarkeesian påverka någon med sina videor, när inte dataspel påverkar hur barn och ungdomar tänker?

Och påverkan är inte lika med censur. Släpp den löjliga ordleken.

Slutligen kommer hon lyfta fram de positiva exemplen också (Positive Female Characters! - Video #11).

Men det är väl någon form av censur också i din värld.

Anna Lundin sa...

När jag spelar spel med mina barn, både digitala och vanliga brädspel, vill jag att det ska finnas lika många pojk- och flickkaraktärer eftersom jag har både pojkar och flickor och det känns som det mest naturliga. Tyvärr är det bara ett spel som är beskaffat så av de jag har, eftersom jag inte tänkt på det när jag köpt dem. I stället är det vanliga att det antingen är bara tjejer eller bara killar. Och är det både och så är det, som sagt med ett undantag, alltid fler pojkar och någon enstaka tjej. Då kan det hända att jag här av mig till ett spelföretag och önskar lika många av varje kön. Är detta verkligen kontroversiellt?

Kristian Grönqvist sa...

Pinjata

Cherry Picking = russinplockning, deriverat ur uttrycket att plocka russinen ur kakan...:-)

Kristian Grönqvist sa...

Alternativ: Kornplockning deriverat ur uttrycket "Blinda hönor hittar ibland ett korn."
beroende på vilken undertext man vill antyda....

Eric Wadenius sa...

Kristian G,

-"Alternativ: Kornplockning deriverat ur uttrycket "Blinda hönor hittar ibland ett korn."
beroende på vilken undertext man vill antyda...."

Det skulle inte ge en annan undertext utan en helt motsägande sådan. Cheery Picking är att avsiktligt välja ut vissa exempel medan syftet med en blind höna är att den slumpmässigt lyckades välja ut vissa exempel (rätt korn).

Ove sa...

Pinjata,

Syftet är att medvetandegöra och påverka andra människor i och utanför spelindustrin?

Med din syn på opinionsarbete så får vi väl ta och förbjuda alla offentliga yttringar som syftar till någon form av förändring av sakers tillstånd?

Vi kan ju börja med kommentarerna på den här bloggen. Vem vet, det du och jag argumenterar för kan ju i slutändan leda ända till censur.

Lika bra att hålla tyst och acceptera sker som de är och alltid har varit, så är saken löst!

Patrik N sa...

Pinjata,

Den kommentaren har Ove helt rätt i. Hoppas du ger dig på att svara.

Kristian Grönqvist sa...

Erik W

Du läste visst inte min något elaka undertext i alternativ 2, men sån är jag...
Text kan betyda två saker:
Det som står där och...
det som inte står där

Kristian Grönqvist sa...

Ove

Kausalt fel. Det som kommenterades var en video som redan den var en kommentar. Det vi kommenterade var om den var rätt ute eller inte. Vi vet alla att den handlar om en viljeyttring i mening att förändra spelmarknaden. Det har vi ingen som helst anledning att förbjuda eller censurera.
Ingen mening med att hålla andan och bli blå.

Eric Wadenius sa...

Kristian G,

-"Du läste visst inte min något elaka undertext i alternativ 2, men sån är jag...
Text kan betyda två saker:
Det som står där och...
det som inte står där"

Jo, jag läste den. Problemet var att alternativ 2 inte ändrade någon undertext utan hela innebörden av texten till det motsatta mot vad du avsåg. Men, det var kanske onödigt av mig att påpeka detta. Jag låter er andra för den "viktigare" diskussionen vidare, istället.

Over and out!

Kristian Grönqvist sa...

Erik W

Sånt kallas i Finland för ironi. Inte min mening att göra någon ledsen. Over and out.

Ove sa...

KG

Kan du inte förklara det för Pinjata också?

Lennart W sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lennart W sa...

Fast som just översättning till cherrypicking duger nog bara russinplockning.

Enligt Wikiquote: swedish proverbs (länk) motsvaras "även en blind höna..." av det engelska "a blind may sometimes hit the mark".

Tycker att Sarkeesian gick förbi Mariocart lite väl snabbt. Men där kan man iaf välja att köra med ett par kvinnliga karaktärer på samma villkor som de manliga. För egen del brukade jag dock välja Donkey Kong..

(Ber om ursäkt om någon Humanist känner sig attackerad (påsmetad?) av denna kommentar på något sätt, varför de nu skulle göra det, men om sånt vet man aldrig i förväg)

Pinjata sa...

Ove,

"Syftet är att medvetandegöra och påverka andra människor i och utanför spelindustrin?"

Att 30 år gamla japanska spel hade en kass attityd mot kvinnor?

Erik M sa...

Pinjata,

Hon har en hel serie med videos där hon attackerar normer hon ogillar och hon gör detta genom "cherry picking" (svensk översättning?). Om hon istället lyft fram positiva normbrytande spel, filmer eller annat hade jag inte haft några problem med det.

Är det inte denna anklagelse som många kritiker av Humanisterna brukar lyfta fram? Att vi bara belyser religionernas negativa aspekter och att vårt opinionsarbete kan leda till informella eller formella religionsförbud. Eller?

Pinjata sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pinjata sa...

Erik M,

Jag kan se hur vissa religiösa känner precis så och om det fanns en risk för ett informellt eller formellt religionsförbud så skulle jag ställa mig på de religiösas sida och kämpa för deras rätt till tro.

Patrik N sa...

...men en sådan risk finns inte när det gäller religionsutövning så därför hastar du inte till de religiösas sida? Men risken finns däremot när det gäller dataspel?

Känner du att du agerar logiskt, Pinjata..?

Pinjata sa...

Patrik N,

Konsekvent, logiskt och rationellt.

Om gruppen X diskrimineras eller utsättas för hot, censur, frihetsberövande eller annan kränkande behandling - de svaga helt enkelt - då står jag på deras sida.

X kan vara män, kvinnor, svarta, muslimer, spelare, religiösa, rasister, pedofiler...

Vi har säkert lite olika definitioner men jag kallar detta för humanism.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se