20 mars 2013

Twitter från ovan

Nedanstående är kopierat från en bloggpost igår på min personliga blogg Häggström hävdar. Förhoppningsvis kan de gudomliga tweets jag återger roa även en och annan av Humanistbloggens läsare.

* * *

Twitter är ett besvärligt medium. De allra flesta Twitteranvändare har inget intressant att säga överhuvudtaget, och av dem som har något intressant att säga är det blott en ganska liten minoritet som förmår artikulera detta inom ramen för de 140 tecken som en tweet är begränsad till.

Jag var nära att ge upp Twitter, tills jag en dag fann en twittrare som behärskar mediet till fullo. Jag talar om självaste Gud allsmäktige, som finns på Twitter under användarnamnet @TheTweetOfGod. Han har - delvis i kraft av sin allsmäktighet - en hel del att säga som i hög grad angår oss, och han har fin känsla för oneliners samtidigt som inget av hans budskap är av det invecklade intellektuella slag som gör 140-teckensbegränsningen till något allvarligt problem. Nedan följer ett antal smakprov på viktiga och läsvärda tweets som han levererat under de senaste månadernas turbulenta tid med meteornedslag, påveval och Gud-vet-vad.1,2 Bibelkunniga läsare kommer snabbt att känna igen Guds nyckfulla och lätt psykotiska personlighet.
    18 januari: You are made in My image. So it's not that 10% of you came out wrong, it's that I'm 10% gay.

    25 januari: What would Jesus do? Raise the dead and walk on water. Good luck with that, peeps.

    15 februari: I'm sending meteors to you because you're literally in My space.

    15 februari, lite senare: Real nice planet you got there, humanity. Sure would be a shame if something were to happen to it. [Pause.] So, see you in church Sunday?

    19 februari: I made you in My image. That's why men have nipples. Now, why do I have nipples? No frigging idea.

    20 februari: I will always be there for you when you need Me due to something horrible I've done to you.

    21 februari: Although I created the Universe and have unlimited power over all things, it is very important to My self-esteem to be praised frequently.

    22 februari: I created the entire universe in six days because I have infinite power. Then I rested on the seventh day because I was tired.

    4 mars:There will be peace in the Holy Land the instant it's no longer thought of as the Holy Land.

    9 mars: Next time you're tempted to masturbate, remember that I'm watching you, and also masturbating.

    11 mars: The new Pope may be black or white, but his worldview is sure to be both.

    13 mars: "New Pope Called Gay Marriage 'Destructive Attack on God's Plan.'" Meet the new boss. Same as the old boss.

    14 mars:
    Me: Knock knock.
    You: Who's there?
    Me: God.
    You: God who?
    Me: And that's why you're going to hell.

Fotnoter

1) Det kan hända att en eller annan läsare (t.ex. någon av de kommentatorer som blev så besinningslöst arga då jag bloggade om påvens avgång häromsistens) anser att någon eller några av tweetsen är stötande och att jag beter mig illa som publicerar dem. På det har jag två svar: För det första: skyll inte på budbäraren - tweetsen kommer från Gud! För det andra: Det tabu som råder mot kritiskt tänkande och frispråkighet i religiösa frågor anser jag behöver brytas (att idiotiska uppfattningar skall vara skyddade från kritik bara för att de bär beteckningen religion är rätt och slätt - idiotiskt) och jag anser det därför viktigt att hädelse får stort utrymme i bloggosfären och andra delar av publik diskussion.

2) Någon kanske undrar varför Gud twittrar på engelska. Jag vet inte (hans vägar äro som bekant outgrundliga), men jag kommer att tänka på ett välkänt argument mot skolundervisning i utländska språk i det amerikanska bibelbältet: "If English was good enough for Jesus Christ, it ought to be good enough for the children of Texas."

34 kommentarer:

Patrik N sa...

Underbart, tack för det inlägget! :)

Lennart W sa...

Trams. "Kvalitetsblogg" va? Lol.

Lokatt sa...

Tack för dessa härliga meddelanden från den store! När min dag börja med att jag skrattar blir det sen en bra dag. Tack Gud!

Olle Häggström sa...

Om händelsevis någon läsare har svårt att uppskatta humorn och begripa finessen med några av de tweets jag återger i bloggposten ovan, så kan jag tipsa om min nyaste bloggpost Kryptiska utfall där jag förklarar vitsen med några av dem.

Lennart W sa...

Less is more.

Patrik Lindenfors sa...

Inte när man diskuterar mänskliga rättigheter, personlig integritet och intelligens. Just sayin'.

Lennart W sa...

Men tack, Olle, för det generösa erbjudandet om att få släppas in i kvalitetsbloggens kommentarsfält igen, villkorat att jag först ber om ursäkt för ditt eget medvetna missförstånd som du insisterar på, trots upprepade förklaringar, inkl. det här som du tydligen har läst, eftersom du ju själv länkar till det. Sportslighet och intellektuell hederlighet som du berömmer dig själv för, är nog inte alls det första som du får mig att tänka på.

Att klippa av samtalet som du gjorde med din blockning visar på raka motsatsen mot att du skulle stå för raka puckar, intellektuell hederlighet, och att bry sig mer om sak än om någon skulle råka känna sig lite tilltufsad. T.ex. du själv. Du vet, i riktig sport med lite tuffa tag som t.ex. ishockey är det tillåtet för BÅDA sidorna att tacklas. Surprise? För vissa s.k. Humanister är det nog faktiskt just det.

(Varför ta detta här? Tja, jag är ju blockad, remember, på den plats där ett svar om detta egentligen hör hemma. Hur det sen rimmar med sportslighet och intellektuell hederlighet att upprepade gånger tala om en person på en plats där denne inte tillåts svara, är kanske också något att fundera på.)

Olle Häggström sa...

Kan jag tolka detta som att du tackar nej, Lennart W?

Lennart W sa...

Yepp Olle, vill du ha dina jackboots renslickade på undersidan får du göra det själv.

Patrik Lindenfors sa...

Får jag bara påpeka att Häggström Hävdar har ett mycket mer intressant kommentarsfält att följa än det vi har här. Det finns fördelar med moderering, även om jag är mot av princip. Den principen har lett till att det ständiga klagomål vi får på Humanistbloggen är att vårt kommentarsfält är så otrevligt. Jag ogillar starkt när principer möter verkligheten på det sättet. En del människor verkar ha väldigt svårt för att se skillnaden mellan "Man får säga vad man vill" och "Man får säga vad man vill var man vill" vilket orsakar en del problem.

Daniel W sa...

Personligen orkar jag inte med Häggströms blog. En anledning är att det finns ett tabu mot pruttar. När man läser Häggströms blog så bildas det gaser i magen vilken innebär att man måste vända och vrida på sig och spänna analmusklerna för att inte fisarna ska slinka ut okontrollerat. Det är jobbigt och inget gynnsamt beteende som jag ser det.

Patrik Lindenfors sa...

Daniel W,
Jag tror du kan ta det som ett symptom på att du använder fel kroppsdel att processa intellektuell information med.

Olle Häggström sa...

Väldigt tråkigt, Daniel W, att höra om din (kvasi?-)allergiska reaktion på min blogg. Förvånad blir jag också, eftersom jag så sent som för ett halvår sedan uppfattade det som att vi där hade ett gemytligt umgänge och givande meningsutbyten. Något verkar ha hänt sedan dess. Kan du minnas när dina beklagliga flatulenta symptom först dök upp? Var det i samband med någon specifik bloggpost?

Daniel W sa...

Vadå fel? Är det din humanism, nihilism eller fiktiva utilitarism som talar? Ingen vet och hur som helst skiter jag på mig som respons. Testa detsamma vetja, det kittlar jätteskönt att bryta prutt-tabut och dessutom blir jag en hjälte bland alla fekalieintresserade människor.

Daniel W sa...

Olle,
Trevligt och intressant är det definitivt, men det är inga värden jag med hedern i behåll kan sträva efter tyvärr. Det handlar om ett humörskifte som jag har svårt att rationalisera men en faktor är att du i likhet med alla andra humanister dömer ut folk och idéer på ett aggressivt sätt. Gentemot en sådan socialpsykologisk process vill jag inte visa min vänliga sida.

Lennart W sa...

Patrik, var den här bloggposten tänkt som ett försök till att uppmuntra till trevligare diskussioner i kommentarsfälten? Jag kan tänka mig mycket jag kan säga på samma nivå, som jag ser det, men du kommer verkligen inte att gilla det. Men det kan nog iofs bli trevligt och gemytligt även i en grupp som har en gemensam fiende som de hånar, om man på Häggströmskt manér ser till att blockera dem man inte gillar, även när man snackar skit om just dem. (Oanständigt enligt de flesta, och nog faktiskt även de flesta Humanister - trevliga sådana finns ju bevisligen.) Är det så du vill ha det egentligen? Finns ett psykopatiskt drag i det tycker jag i så fall.

Btw, tips till presumtiva kryptologer: bildsök "jackboots".

Patrik Lindenfors sa...

Lennart,
Du får titta på vilka inlägg du vill på bloggen, men du får inte skriva vad du vill eftersom det här är vår blogg. Vill du skriva vad du vill kan du skaffa en egen blogg - det är skitenkelt, men kräver en del jobb för att få en intresserad läsekrets. Om det visar sig att läsekretsen är mer intresserad av vad du har att säga än vad dina kommentatorer har för åsikter, då kanske du till och med kan fundera på att målgruppsanpassa hela bloggen, inklusive kommentarsfältet. Inget konstigt med det.

Patrik Lindenfors sa...

Daniel W,
Istället för att sprida dina unkna doter här kanske du kan koppla in hjärnan istället för tjocktarmen, alternativt kommentera någon annanstans.

Lennart W sa...

Halmgubbesvar. Vem har talat om något rätt att få skriva vad man vill var man vill? Det är du som talar om att "vårt kommentarsfält är så otrevligt", och min stilla undran är om den tonen ev. kan ha något samband med dina egna bloggposter.

Men tack för att jag iaf får svara här när du skriver om mig här. Så är det ju som sagt inte överallt.

Patrik Lindenfors sa...

Så lite så. Vi har valt andra regler än Olle. Det är trevligare hos honom.

Du bråkar också om halmgubbar. Ingen har klagat på tonen i inläggen (utom du), utan bara om tonen i kommentarerna.

Kristian Grönqvist sa...

Daniel

Synd att Du har missförstått det här med gaserna. De skall ut...
Påminner mig om svar till undrande 15-åring: "Stefan, din flickvän har rätt. Påsarna lämnas med fördel utanför..."

Lokatt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
L Per E Pettersson sa...

Läste med förtjusning Olles blogg, för att därefter återvända hit och läsa kommentarerna här...

Just denna passagen i denna post, där Lennart och Daniel W visar sig från sin "bästa" sida är ganska sorglig, men de kanske kan bättra sig.

Lennart och Daniel, er nivå är pinsamt låg här; bättring efterlyses. Jag tror det skulle vara bra för oss alla, även er.

Lennart W sa...

Per, du har nog själv precis den höga nivå som krävs för att platsa på kvalitetsbloggen. Jag tycker att du ska börja kommentera där.

Tips: håll med om allt, eller ställ möjligen bara någon kompletterande fråga, man vad du än gör, var aldrig kritisk mot själva frågeställningen och formulera dig väldigt, väldigt försiktigt om du skulle ha en något avvikande syn om något.

L Per E Pettersson sa...

Självklart håller jag den höga nivå, lennart. Det gör du med, om du avstår från en del av din retorik. ;-)

Lennart W sa...

Per, närmare bestämt den del som är kritisk mot Humanisterna, och sådant som någon Humanist säger?

Ser att du ju faktiskt redan har förgyllt kvalitetsbloggen med "tramsarna; de religiösa". Hög nivå, grattis.

Lokatt sa...

Bloggadministratören (Patrik L?)!
jag förstår varför du tog bort min kommentar. Men, jag har förstått på dig att många undviker denna blogg därför att de inte tycker om stilen, den är aggressiv, tror jag att man menar. Gnällig, kanske också. Pennfäktande och snoppmätande skulle jag kunna lägga till.
Men: Bajs och gaser ... Någon anklagar någon bloggare för att förbjuda de fisar som enligt skribenten vill tränga på och pruttas ut vid läsning av hans blogg...
Klart folk hoppar av!

Daniel W sa...

Lokatt,
Min tolkning av det du skriver är att min poesi har tagit sig in i din hjärna och ställt till en viss oreda.

Patrik Lindenfors sa...

Lokatt,
Bra att du är förstående, beklagar att du blev drabbad. Jag har ett litet dilemma vad gäller att censurera den här tråden. Jag kan inte gärna plocka bort kommentarer bara för att någon skriver "prutt". Samtidigt är det ganska otrevligt när någon gör det. Lite som att vara tonårsförälder, har jag börjat märka. Gränser, gränser...

Lennart W sa...

På tal om förmoderering, tillbaka till den här tråden igen.

Häggström: "Denne Lennart W var en relativt flitig kommentator på Häggström hävdar under hösten 2011 men vår samtalston gnisslade en smula."

Sanningen: tre kommentarer under december till en bloggpost [1]. Möjligt att man kan se något gnissel där, men det förstod iaf inte jag då.

Sen kastade jag in en sen kommentar i januari på en decemberpost [2} och var med på tre bloggposter till, under januari 2012, bl.a. i den som resulterade i min avstängning [3]. Tydligen unikt för just mig säger han nu [4].

Fast det jag faktiskt tror (nota bene) att han egentligen sneade ur för är hur jag ifrågasatte själva frågan i "Dör man av att teleporteras?" [5], och för att vi tydligen har olika syn på kvantfysikalisk indeterminism [6] (där han började analysera mig som person, dvs ad hominem, ist f att tala om sak).

Patrik Lindenfors sa...

Men Lennart, du kan omöjligen ha missat vad du gjorde som var problemet. Olle skrev så här:"Om du på nytt så mycket som andas en antydan om att det skulle gränsa till nazism att kritisera religiösa sedvänjor som kränker oskyldiga spädbarns kroppsliga integritet, så bannar jag dig från denna blogg." Och så gjorde du det i alla fall och blev bannad. Väldigt tydligt av Olle. Du kan försöka sprida desinformation om detta, men det vore på något sätt hederligare att hålla sig till sanningen.

På tal om ingenting så är det alltså inte du som är huvudproblemet som vi behöver moderera. Vilket du kanske vet.

Lennart W sa...

Det tydligen så att det jag skrev då kunde missuppfattas på det sättet. Men det försökte jag ju reda ut där då men blev abrupt avbruten, och har förklarat ordentligt på annan plats sedan, t.ex. på den här bloggen, så det är mer än märkligt och offensivt att du och han fortfarande håller fast vid den medvetna missuppfattningen.

Patrik Lindenfors sa...

För att ge tillräcklig information till alla andra utan att de ska behöva leta igenom internet är det alltså det här du blev bannad för, efter varningen: "Tänk om ett förbud skulle resultera i att en majoritet av landets judar flyr från landet? En konsekvens som iaf för mig är väldigt obehagligt nära det bruna, även om förbudet naturligtvis skulle införas med helt andra motiveringar." Så får väl alla dra sina egna slutsatser om det var rimligt eller inte. Olles blogg, Olles regler.

Lennart W sa...

Absolut. Har jag aldrig ifrågasatt. Är t.o.m. exakt den formulering jag brukar använda. Xs blogg, Xs regler.

Den citerade texten är uppenbarligen en dålig formulering. Tog mig ett ganska bra tag innan jag ö.h.t. förstod hur den uppfattades. Dvs något i stil med att Humanisterna och Häggström egentligen är nazister, men bara använder andra motiveringar för sina illvilliga planer. För "motiveringar" är ju tydligen bara något man säger för att skyla över sina verkliga skäl. (När det gäller politik har man iofs ibland en känsla av att motiveringar är av just det slaget.)

Nu var det ju inte alls något sådant som menades. Jag har inga som helst tvivel om att Humanisterna som regel vill väl. Det jag ville säga vara bara att även sådant man gör med goda föresatser kan leda till djup oönskade konsekvenser, och att i så fall är bra om man kan tala ordentligt om innan. Om det nu går att tala om det.

Btw är jag ju själv motståndare till omskärelser av barn. Som jag nog också har sagt vid ett antal tillfällen. Och eftersom jag har en filippinsk katolsk fru och en son med henne, en mer än bara teoretisk fråga. Men där gick min gräns.

 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se