28 feb. 2017

Bangladesh misslyckas med att skydda människorättsaktivister

Mellan februari 2013 och juni 2014 mördades i Bangladesh minst 14 människorättskämpar, sekulära skribenter och aktivister. Lokala extremistgrupper, som uppgav att de tillhörde Al-Qaida, har tagit på sig ansvaret för terrordåden. Myndigheterna har hittills misslyckats med utreda morden på aktivisterna. Vad som 2013 började som en attack mot bloggare, som förespråkade sekularism och kritiserade inflytandet fundamentalistisk islam har över Bangladesh politik, har blivit ett anfall mot alla människorättskämpar som förespråkar förändringar som islamisterna motsätter sig.

I augusti 2016 genomfördes Front Line Defenders en undersökning i Bangladesh. Läs deras rapport och se den sammanfattande filmen de producerat.

"Fri media är nödvändigt för att upprätthålla demokrati"

"Fri media är nödvändigt för att upprätthålla demokrati och ett öppet samhälle. Detta inkluderar undersökande journalistik, visselblåsare och förlöjligande av våra ledare." 
- Johan Frisell, Sveriges ambassadör i Bangladesh.

Monoteism är som alternativa fakta

TV-serien Vikings har flera förtjänster och en av de största behållningarna är hur religion och religionsutövning hanteras. Framför allt asatro och kristendom, samt konflikten mellan dessa trossystem.
I nedanstående avsnitt av GoT Academy diskuteras detta ämne. Fastän religionsstriden ännu inte är över i TV-serien, förutspår killarna i youtubekanalen att kristendomen kommer segra. Vi får se. Vi får se.
"The pagan norse gods, they haven't room for complexity, philosophy and nuance. It's very simple and clear." 
"Monotheism is more vague, more amorphic. It's more out there. It's open source. You can explain everything. Rationalize anything. God works in mysterious ways or God is great. It's a little bit like alternative facts. You can chose your own facts with monotheism."

27 feb. 2017

Hon sa det som inte fick säga

BBC har sänt en utmärkt dokumentär med en egyptiska författarinnan och kvinnorättskämpen
Nawal El SaadawiShe Spoke the Unspeakable. Se den här:


Imagine Autumn 2017 Ep01 She Spoke the Unspeakable by Eirador

26 feb. 2017

Monismanienpriset till Raif Badawi

I helgen delades 2017 års Monismanienpris ut. Mottagare var den fängslade saudiske liberale skribenten och regimkritikern Raif Badawi. Priset på 100 000 kr delades ut vid Göteborgs Nation i Uppsala och motiveringen löd:
"Raif Badawi har tilldelats 2017 års Monismanienpris för sitt enastående mod och beslutsamhet att föra kampen för åsikts- och religionsfrihet i Saudiarabien. Med denna utmärkelse vill vi bidra till kampanjen och påtryckningarna för att fria Raif, samt slå fast att de kränkningar mot de mänskliga rättigheterna som han fått utstå under inga omständigheter får förekomma i 2017 års samhälle."
En av talarna vi prisutdelningen var exilmarockanen Kacem El Ghazzali.
https://www.facebook.com/KacemOfficialPage/
Monismanienpriset delas ut vartannat år till en person eller organisation som genom sitt arbete verkat för åsiktsfrihetens principer. Tidigare pristagare är bl.a. Hertha Müller, Desmond Tutu, Margot Wallström och Amnesty International.

Bangladesh bloggares kamp

I dag för två år sedan den 26 februari 2015 mördades författare Avijit Roy i Dhaka. Han hackades till döds med macheter på väg hem från en bokmässa i Bangladesh huvudstad. För att minnas Avijit publiceras inledningen av en av hans texter. En text med Sverigeanknytning*. Artikeln publicerades först i eSkeptic 8 maj 2013.
__________________________________

Bangladesh bloggares kamp, av Avijit Roy (min översättning)


Vad kommer du att tänka på när ser bilden ovan? Ett gäng tjuvar som har fångats på bargärning, eller kanske en bild som gränsvakter publicerat på tjuvskyttar som de nyligen fångat. Ack, detta är en grupp av lysande skribenter kända som Bangladesh Bloggare; de objekt som visas framför dem - bloggarnas egna datorer - har omhändertagits och genomsökts av Bangladesh rättsväsende. Vilken stor fångst vår polisstyrka har gjort!

Ibland, blir jag mållös när jag frågas om jag har något att säga om den sorgliga situationen för skribenter i vårt land. Många läsare liksom jag, läste deras texter med en sådan hängivenhet, använde deras artiklar som ett sätt att öka vår kunskap och våra rationella färdigheter. För några veckor sedan blev jag även personligen bekant med en av de anklagade "ateistiska" bloggarna, Subrata Shuvo, som hade önskat publicera en av sina artiklar på Mukto-Mona (en nätsida för fritänkare av främst bengalisk och sydasiatisk bakgrund, som jag modererar). Hans föreslagna reportage handlade om Shahidul Haque [aka: Shahidul mama (Farbror)], som var en frihetskämpe i befrielsekriget 1971. Det var genom Shuvos författarskap som jag fick reda på att S. Haque var ett avgörande ögonvittne vid krigsförbrytaren Kader Mullahs rättegång. Då S. Haque varit en gerillakämpe, hade han sett de brutala folkmord som genomförts under Kader Mullahs befäl. Haque var också en aktivist vid protesterna och upploppen 1966 och 1969.

Innan jag läste Subrata artikel, visste jag inte att en sådan person som Haque hade funnits - en person som är så passionerad, lysande och modig, en person som älskar sitt land mer än jag gör. Denna orädda soldat hade kommit tillbaka från Sverige bara för att vittna mot Kader Mullah, med hopp om att han och otaliga andra slutligen skulle straffas. "Jag kommer inte att klaga på domstolen, men domen (att Kader Mullah** endast fick livstidsfängelse) är helt enkelt skandalöst", sa Shahidul. Många hade förväntat sig att den grymme brottslingen skulle hängas tills döden. Subratas texter behandlade flera olika ämnen, exempelvis betitlade, "Intervju: Ferdousi Priyovashini om frihetskämpar och krigsbarn" och "Daily Shangram. Deras bidrag till bevakningen av 25 mars 1971". Båda artiklarna var ett bevis på den djupa kärlek som Subrata kände för sitt hemland. Det finns inget tvivel om att, det är tack vare ungdomar som han, som Shahbag-rörelsen kunde väcka Bangladesh folk.

Och hur svarar vår regering på hans agerande? I stället för att lovorda eller uppmärksamma hans patriotiska bidrag till det bangladeshiska samhället, låste de in honom bakom galler. Deras motivering? Hans "ateism." När jag hade hört om detta fruktansvärda förfarande, började jag läsa Subratas blogg på Mukto-Mona för att se själv varför regeringen hade tagit sådan anstöt. Till min förvåning kunde jag inte hitta en enda post som indikerar ett så kallat radikalt ateistiskt tänkesätt, vilket han anklagas för. Tja, Subrata hade skrivit en essä om Richard Dawkins, en av de berömda ateisterna i vår tid. Även personer med det vagaste intresset för naturvetenskap är hänförd av Dawkins skrivande och rationella analyser. Precis som en skicklig pianist trollbinder oss med sina tangenter eller som en poet fängslar oss med sina verser, välkomnar Dawkins rationalitet oss med hans ingående förklaringar ... och vem som helst kan uttrycka tacksamhet till honom bara för detta skäl! Jag har själv gjort det flera gånger. När jag läser Humayun Azads ”Shob Kichu Noshtoder Odhikare Jabe”, eller när jag recitera ”Bangladesher Katha”, möter jag samma belåtenhet som när jag läser Dawkins verk. Ska sådana känslor verkligen mätas på ett spektrum där ateism skiljs från teism? Även Einstein, utan tvekan den mest hyllade mannen på planeten, övergav idén om en personlig frälsare, och sa: "Jag försöker inte att föreställa mig en personlig Gud; det räcker att stå i förundran över väldens struktur, i den mån den tillåter våra otillräckliga sinnen att uppskatta detta." Skönheten och storheten i Einsteins ord påverkar utan tvekan en människas sinne, oavsett om man är uttalad ateist eller djupt religiös.
____________________________________

Läs resten av artikeln på engelska i eSkeptic.

*Idag bor både Shahidul Haque och Subrata Shuvo i Sverige.
** Kader Mullah avrättades för krigsförbrytelser i december 2013.

Söndagspredikan: Huvudsaken

I Första Korintierbrevet 11:2-16 talar Paulus till församlingen i Korinth:
Jag måste berömma er för att ni kommer ihåg allt jag har sagt och håller fast vid det som jag har fört vidare till er precis som jag förmedlade det. 
Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud. En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud. Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad. En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen. Därför måste kvinnan på huvudet bära ett tecken på sin rätt för änglarnas skull. Och ändå: i Herren kan inte kvinnan tänkas utan mannen och inte heller mannen utan kvinnan. Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, och allt kommer från Gud. 
Döm själva: passar det sig att en kvinna ber till Gud barhuvad? Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår men en heder för kvinnan, hon har ju fått sitt hår som slöja. Någon kanske vill börja strida om detta, men vi har ingen annan ordning, och det har inte någon av Guds församlingar.
Det går alldeles utmärkt att strunta i vad som står i heliga texter. Mycket är patriarkalt skitsnack.

Den nya pessimismen

Oron inför framtiden ökar och då blickar människor bakåt och söker sig till nationalism och isolationism. Men det stora utmaningarna i framtiden bryr sig dock inte om nationsgränser, utan de kräver mer universellt samarbete.

20 minuter med Yuval Noah Harari, därefter publikfrågor.

25 feb. 2017

"The ethical dilemma of designer babies"

Den nya optimismen

Är det rimligt att vara optimist inför framtiden? Samtal mellan Matt Ridley, Johan Norberg och David Runciman.

24 feb. 2017

(S) på väg i rätt riktning om religiösa friskolor

Presskommentar från Humanisternas hemsida:

Det är bra att Socialdemokraternas ledningen nu vid partiet kongress lägger förslag om att skärpa reglerna för religiösa friskolor. Det är ett steg i rätt riktning. Men det räcker inte. Religiösa friskolor har inget i det obligatoriska och skattefinansierade skolväsendet att göra. Det är hög tid att vara tydlig med det, av flera skäl:

1. Skollagen är redan tydlig med att kommunala skolor inte får ha någon som helst konfessionell inriktning på vare sig undervisningen eller utbildningen i övrigt. Samma regler bör givetvis gälla för friskolor.

2. Eleverna får i religiösa friskolor de facto inte en neutral och allsidig utbildning – eller möjlighet att forma sin egen uppfattning i livsåskådningsfrågor.

3. Skolan är till för att eleverna ska nå kunskapskraven och formas som självständiga samhällsmedborgare – inte för att olika samfund ska få utöva ensidig religiös påverkan på barn och ungdomar. Det är orimligt att skattemedel ska gå till detta.

4. Religiösa friskolor bidrar till segregation och sortering av elever utifrån deras föräldrars trostillhörighet. Vi behöver gå i andra riktningen. Skolan ska ge elever med olika bakgrunder möjligheter att mötas. På så vis kan vi öka förståelsen för människor med andra bakgrunder, perspektiv och förutsättningar.

5. Det finns inget i Europakonventionen eller FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som tvingar staterna att låta religiösa friskolor drivas med skattemedel eller ingå i det obligatoriska skolväsendet. Däremot är det viktigt att rätten att driva t ex bibelskola, koranskola eller humanistiskt ungdomsläger garanteras. Dessutom pekar andra internationella konventioner – bland annat Barnkonventionen – i en annan riktning: Religionsfriheten (att själv få välja eller välja bort religion eller annan livsåskådning) omfattar även barn.
Det ska bli intressant att följa hur denna fråga debatteras på Socialdemokraternas kongress, säger Ulf Gustafsson, förbundssekreterare Humanisterna. Det är hög tid att det är barnens religionsfrihet som sätts i fokus i denna fråga, och inte religiösa organisationers rätt att driva skolor.

Ska Gud hålla sig borta från skolan?

Runt denna fråga samtalade Mohammad Muslim Eneborg (imam Masjid Aysha), Sabina Koij (präst Stockholms domkyrkoförsamling), Maynard Gerbe (kantor Judiska församlingen) och Ulf Gustafsson, förbundssekreterare, Humanisterna.

Diskussionen handlade mest om religiösa friskolor och hur religion kan få finnas i skolan och paneldeltagarna var överraskande överens. "Jag ser det som ett stort övergrepp", sa imamen som en kommentar till att föräldrar lär sin barn att det finns en konflikt mellan deras religion och modern vetenskap.

23 feb. 2017

Dödshotad bloggare utvisas till Bangladesh

Pressmeddelande från Humanisterna och Svenska PEN:

Den bangladeshiske bloggaren Mishu Dhar hotades till livet i sitt hemland. Nu vill Migrationsverket skicka tillbaka honom till Bangladesh. Svenska PEN och Förbundet Humanisterna anser att beslutet strider mot Sveriges åtagande att skydda yttrandefriheten.

Foto: Ulf Gustafsson
Mishu Dhar, som har en mastersexamen i matematik, kom till Sverige på ett studentvisum, men motivet bakom resan var hans rädsla för att bli dödad på grund av vad han skrivit i sin blogg. Under flera år hade han fått ta emot hot i form av telefonsamtal, sms och mejl, och sommaren 2014 överfölls han och misshandlades av okända män. Mishu kom till Sverige i februari 2015. Ett par veckor senare inledde islamistiska grupper i Bangladesh en serie mord på bloggare, förläggare, redaktörer och akademiker med sekulära åsikter.

När Mishu Dhars studentvisum gick ut ansökte han om asyl i Sverige. I mars 2016 avslog Migrationsverket hans asylansökan och i maj bekräftade Migrationsdomstolen beslutet. En ansökan till Migrationsverket om verkställighetshinder har nu också avslagits och Mishu Dhar kan komma att avvisas när som helst.
– Jag är besviken och rädd, säger Mishu Dhar. Om jag återvänder till Bangladesh kan jag bli mördad på samma sätt som de andra bloggarna. Det gäller liv eller död för mig.
Migrationsverket skriver i sitt beslut att de bangladeshiska ”myndigheterna arbetar för att komma tillrätta med problemen och förhindra fler våldsbrott” och att de har ”såväl vilja som förmåga” att göra detta. Utifrån detta gör Migrationsverket bedömningen att det får ”anses finnas ett godtagbart myndighetsskydd för bloggare i Bangladesh” och att ”situationen för bloggare inte är tillräcklig för att ett skyddsbehov ska anses föreligga”. Denna bedömning står i strid med den som görs av såväl PEN International som Amnesty International och Freedom House, vars rapporter Migrationsverket har haft möjlighet att ta del av. Migrationsverket anger inte heller några källor som styrker deras bedömning.
– Frågan är om Sverige kan gå i god för Mishus säkerhet i Bangladesh, säger Ulf Gustafsson, Humanisternas förbundssekreterare. Annars tar man på sig ett tungt ansvar genom att skicka honom dit.
I sin blogg har Mishu Dhar kritiserat islam och försvarat kvinnors och etniska och religiösa minoriteters rättigheter. Sina sekulära och demokratiska åsikter delar han med de bloggare som fallit offer för mördarna. Om han avvisas är risken stor att Mishu blir nästa namn på listan över de mördade intellektuella i Bangladesh. Och om Migrationsverket håller fast vid uppfattningen att myndigheterna i Bangladesh kan och vill skydda sekulära bloggare kan vi vänta oss att fler bloggare som sökt skydd i Sverige kommer att avvisas i framtiden.
– Mänskliga rättigheter är högt prioriterade i den svenska utrikespolitiken, säger Annika Thor, ordförande i Svenska PEN:s kommitté för fängslade författare. I en skrivelse från regeringen som publicerades nyligen nämns morden på sekulära bloggare i Bangladesh som ett exempel på religiöst motiverade kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Ändå vill Migrationsverket skicka tillbaka Mishu Dhar, och i förlängningen andra bloggare, till det land där han löper stor risk att utsättas för just detta. Är det förenligt med Sveriges humanitära åtaganden?

Dansk blasfemilag är en styggelse

I Danmark har en man åtalats för blasfemi. Mannen brände i december 2015 Koranen och publicerade sedan film av detta i en anti-islamisk facebookgrupp. Detta är första gången på 45 år som hädelseparagrafen, §140 i dansk strafflag, används. Paragrafen lyder:
"Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."
Statsadvokaten i Viborg motiverar åtalet med:
"Det er anklagemyndighedens opfattelse, at omstændighederne i forbindelse med afbrænding af hellige bøger som Bibelen og Koranen indebærer, at det i visse tilfælde kan være en overtrædelse af blasfemiparagraffen, der handler om offentlig spot eller forhånelse i forhold til en religion." [Politiken]
Blasfemilagar är en styggelse var än de finns. Det må vara så att i Danmark är straffen ringa, men att lagen finns kvar sänder signalen till de länder runt om i världen som har mycket hårdare straff, upptill dödsstraff i några islamiska länder, att lagstiftningen är motiverad.

Det som gör hädelselagar orättfärdiga är att det inte finns något offer för förseelsen. Vem skadas av koranbränningen? Boken? Muhammed? Allah?

Det är motiverat att ha välformulerade lagar mot hets mot folkgrupp, i Danmark finns den så kallade "rasismparagrafen". Men i detta fall har det tydligen inte förekommet något sådant, eftersom mannen inte åtalats för detta.

Förhoppnings blir detta åtal en väckarklocka för danskarna och de begär utträde ut "blasfemi-klubben". Medlemmarna i denna klubb visas på kartan nedan.
Pew Research Center

22 feb. 2017

"Dödshotad av islamister – utvisas"

SVT skriver om en sekulär bloggare från Bangladesh som sökt asyl i Sverige, men nu ska utvisas.
Människorättsbloggaren Mishu Dhar kritiserade islam. Han blev dödshotad, misshandlad och flydde sedan undan de extrema islamistiska grupperna i Bangladesh till Sverige. Efter en lång process utvisas han nu, trots att han riskeras att mördas i sitt hemland. Beskedet kommer i spåren av en lång rad brutala mord av ateister och hbtq-aktivister i landet. Läs hela artikeln i SVT.
Mishu Dhar är en av de mest välkända bloggarna från Bangladesh och han har i blogginlägg och på Facebook både kritiserat islamisterna och landets regerings otillräckliga insatser att för att stoppa islamisternas, samt de begränsningar av yttrandefriheten som införts i landet. Under sin tid Sverige har han fortsatt att propagera för ett sekulärt Bangladesh på Facebook.

När han återvänder till Bangladesh kommer han leva under ständigt dödshot och kommer behöva gå under jorden. Hans familj lever redan som internflyktingar i Bangladesh efter trakasserier och hot som beror på Mishu Dhars politiska ställningstagande och livsåskådning.

Ett begravningståg går genom Dhaka efter mordet på Ahmed Rajib Haider 2013. Nu fruktar den utvisade bloggaren Mishu Dhar att även han ska falla offer för det islamistiska våldet i landet. Foto: TT/SVT

Är självet bara material

21 feb. 2017

Nytt avsnitt! #193 - Radio Houdi ber för Sverige



Nytt avsnitt av Radio Houdi där John och Anders ber för Sverige
Donald Trump tror det varit terrorattack i Sverige. Varför är Milo Yiannopoulos så farlig? Och är Felix “Pewdiepie” Kjellberg farlig?
Hur ofta får John och Anders diskutera ateism och hur förhåller de sig när frågan kommer upp?
Facebook har sina sidor och är en kostym förtryck?
Roger Waters släpper några sekunder från sin nya album och Prince släktingar släpper Prince låtskatt fri på streamingsajter.
Radio Houdi rekommenderar och vi avslutar med ett Tokigt Heligt Bibelord som sig bör.
PewDiePie förklarar sig

Last Night in Washington. Sad!

Teckning från The Oatmeal.

Hebreiska Bibeln är ingen pålitlig källa

Britten Dan Snow är en god presentatör av historia. Hans poddsändning History hit och webbsida är värda att lyssna på och besöka.

En start är att börja med hans samtal med Francesca Stavrakopoulou om Bibelns historiska pålitlighet.

Pålitligheten är låg. De tidigaste delarna av Hebreiska Bibeln/Gamla Testamentet (med några undantag) skrev ner på 600-talet f.v.t. Flera hundra år, flera generationer, efter att händelserna ska ha skett. Förmodligen skapades myterna då som ett fundament i ett judiskt identitetsbygge.

Minns även att sagorna, t.ex. om Moses, är väsentliga komponenter i Koranen och inom islam.

20 feb. 2017

"Åsikter bara uppstår - som ogräs"

Jag börjar blir riktigt trött på alla åsikter. Problemet är inte att folk säger vad som helst, utan att de har så lite intresse att förankra sina åsikter i fakta. Därtill att de, när de blir ifrågasatta, är ointresserade att uppdatera sig, utan försvarar sig med "Det är bara min åsikt", som om det därför inte är väsentligt att den har verklighetsförankring.

Av denna anledning är det glädjande att läsa det Ola Rosling skriver i Expressen. Hans text handlar om att vi behöver föra vidare Hans Roslings arv och om att diskussionen om faktaresistens måste fokusera på skolan, istället för media.
En erfaren trädgårdsmästare kan skilja på ogräs och plantor, bara genom att titta på grodden. Hans [Rosling] kunde skilja på åsikter och fakta. Det är just den förmågan som det är ont om. Fakta måste man vara noggrann med. Åsikter växer överallt, om de får chansen. När ett problem får medias uppmärksamhet, verkar det alltid nytt och växande. Men George Orwell beskrev ju "alternativa fakta" redan på 40-talet. 
Lögner har alltid funnits. Vad som däremot helt säkert har ökat är tillgången på tillförlitlig statistik. I dag finns fakta som gör det möjligt att avslöja lögnerna. I dag granskas påståenden i högre takt än någonsin. Klart vi får för oss att problemet ökar! 
Människan har en instinkt att lyssna på negativa nyheter. Debatten om faktaresistens låter som många andra undergångssagor. Problemet är att man lätt fokuserar på fel lösning. Vi hittar alltid en syndabock. Många kallar motståndarna för idioter och skyller på massmedierna som sprider myter. Problemet med osanningar är så stort, att vi helt enkelt måste hålla huvudet kallt. Visst måste man kräva hyfs från medierna, men den som tror att medielogiken kan ändras är antingen diktator eller okunnig. Journalisten måste ge konsumenten det den vill ha. Annars förlorar journalisten jobbet. [...]
I stället för att hoppas att medielogiken ska ändras bör vi fokusera på det vi kan ändra: skolan. Du vet, där du lärde dig läsa och räkna. Där det hängde en världskarta på väggen. Den skolan där man ännu inte lär ut hur man skiljer på åsikter och fakta. Att skilja på åsikter och fakta måste bli en del av läroplanen. Det är ganska enkelt: Fakta skapas genom mätning och dessa kan granskas och repeteras. Åsikter bara uppstår - som ogräs.
Läs hela artikeln i Expressen.

Var människa först

Zeid Ra'ad Al Hussein, FN:s High Commissioner för mänskliga rättigheter, talade i förra veckan vid Georgetown University. Hans tal handlade om växande nationalistiska strömningar som en missriktad reaktion på islamistisk terrorism.
Today’s nationalists seem, perhaps deliberately, to feed off the threat of terrorism. Terrorist violence is real and it is foul. But the nationalists fail to acknowledge that the perpetrators of most recent terrorist attacks are takfiris*, who have taken up a militant ideology, clearly identified. The vast majority of Muslims are not takfiris – not in France or here in the U.S., or anywhere else; nor do they come even close to supporting the takfiris, who have murdered tens of thousands of Muslims, and displaced hundreds of thousands of others, in the pursuit of their ideology. To thwart the takfiris, would it not be far smarter to tap into the huge number of Muslims who despise them, instead of alienating the very group most likely to unmask their operations?
Och ...
Time and again, humanity has lost its bearings on the back of half-truths and lies, and the results have been disastrous. And an essential cohesion at the heart of every social fabric, once textured and fluid, is torn apart and replaced by sharp social divisions.
Samt avslutade ...
I want to be part of a movement beyond my affiliations to family, to tribe or nationality, beyond my ethnicity, race, religion or gender, my professional affiliation, my sexual orientation or the like. 
To put it another way, Ladies and Gentlemen, eclipsing all the other identities I may have, I want to feel human first – human first.
Läses hela talet eller lyssna på det nedan (26:00 - 46:00).

* takfir är en muslim som anklagar andra muslimer för apostasi.

"A sudden increase of freedom"

Philip Pullman om friheten att uttrycka sig och att upptäcka. Se hela föreläsningen på Youtube.

19 feb. 2017

Tillämpad humanism

18 feb. 2017

Charles Darwin – den försynte revolutionären

I anslutning till Darwindagen höll Stellan Ottosson ett stimulerande föredrag utifrån sin bok "Darwin, den försynte revolutionären". Föredraget handlar om Darwins liv, världsomseglingen, forskargärningen och, inte minst, hans syn på religion och samhällsfrågor.

Daniel Dennett: "From Bacteria to Bach and Back: The Evolution of Minds"



Daniel Dennett har släppt en ny bok "From Bacteria to Bach and Back: The Evolution of Minds" (som jag inte har läst - den kommer från Amazon om några veckor först) där han försöker förklara evolutionen av sinnen ("minds" - någon som har en bättre översättning?). Här presenterar han de centrala argumenten i boken hos Google. Synnerligen intressant, om ni frågar mig. Men varför göra det? Se presentationen själv istället. En väl investerad timme.

17 feb. 2017

Kom återkristnandet av sig?

Låt oss återvända till en ledare i Expressen för 11 år sedan. PM Nilsson skriver om allhelgonahelgen som blivit en spökfest och detta tas som exempel på avkristnandet av Sverige. Ändå ser han hur fler och fler, partiledare, skribenter och artister, berättar att de har en kristen tro. Även Svenska kyrkan blir mer politiskt aktiv.

Vad är detta, frågar sig Nilsson och avslutar med några kloka ord:
Inte för att folks gudstro i sig är ett problem, tvärtom, men religionens anspråk kan snabbt bli mycket större än så och då är det bra om man känner till bevekelsegrunden. 
Om Sverige var en del av USA skulle man troligen tala om en väckelsevåg, med all säkerhet skulle man tala om kyrkans snabbt växande politiska makt. I detta avseendet vet amerikaner vilka krafter de har att göra med och de har en medvetenhet som svenskar borde skaffa sig. Den kristna vänstern är snart en större maktfaktor i Sverige än den kristna högern i USA; den största tidningens opinionsbildning, regeringschefen och ledaren för den största kyrkan tillhör alla kristen vänster och har en agenda som gör anspråk på att hämta legitimitet från Gud. 
Ett och annat sekulärt politiskt avståndstagande skulle inte skada. Att hålla Gud borta från staten och Kristus från politiken är trots allt ett av västerlandets största och bästa framsteg.
Nog blev det inte så mycket mer återkristnande än det som var 2005. Istället har fått mer inslag av islam i samhällsdebatten. Men där är slutsatsen densamma: Håll Allah borta från staten och Muhammed från politiken.

"Ni får bada"

Ibland behöver det inte sägas i många ord. Nedan två tredjedelar av insändare i VLT, författad av Martin Beskow.
Svar till er kvinnor som "vill ha era badtider tillbaka" (VLT 16/2). Ni blandar ihop begreppen "får" och "vill". Det står i artikeln att ni vill simma och ställer frågan: Varför får vi inte det? Det får ni! Även utan separata badtider. Ni får simma när ni vill på samma villkor som alla. Skattefinansierad service är till för alla på samma villkor. 
I artikeln står att ni inte vill simma bland män. Det är ert val. Ni avstår från att simma för att ni inte vill, inte för att ni inte får. Om ni inte får för någon annan än Västerås stad är det denne ni bör diskutera med, för hos Västerås stad är alla välkomna oavsett kön, i vart fall än så länge.

Vaccinationsteorin mot faktaresistens



Hur påverkar man faktaresistenta? Vaccinationsteorin kan ge svaret.

16 feb. 2017

Caroline Fourest om fransk sekularism

Samtalskväll med Lars Åberg 23 februari

Journalisten och författaren Lars Åberg, tillika redaktör för Tidningen Humanisten, medverkar i ett högintressant evenemang torsdagen den 23 februari kl. 17.30 – 20.00 på Teaterstudio Lederman, Gästrikegatan 13 i Stockholm. Arrangör är det relativt nystartade partiet Medborgerlig Samling.

Lars är rykande aktuell med sin reportagebok ”Framtidsstaden” som handlar om Malmö och som blivit mycket uppmärksammad i både TV, radio, dansk public service-TV, DR2, Svenska Dagbladet, Expressen, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten. Boken har legat i topp på internetbokhandelslistorna under flera dagar under januari.

Vad är det som händer i Malmö? Det finns två versioner, en optimistisk som ser till Malmös läge nära kontinenten, högskolan, den kulturella mångfalden och den unga befolkningen. Den pessimistiska synen ser till den dåliga ekonomin, segregationen, den höga kriminaliteten och kulturkonflikterna. Förespråkarna för båda inriktningar tycks dock vara överens om en sak - Malmö är ”Framtidsstaden” och att det vi ser idag, kan imorgon bli verklighet i resten av Sverige.

"Framtidsstaden är en av de viktigaste böckerna som jag läst på mycket länge. Inte minst har Lars Åberg lyckats att gestalta konsekvenserna av politisk ovilja att se saker och ting som de är. Boken är mycket lärorik och samtidigt smått skrämmande i sin vardaglighet.” Widar Andersson, Folkbladet.se.

Pris per deltagare är 100:- som du antingen betalar kontant på plats eller via swish kontonummer 1234029088. Ange ditt namn och "Talarkväll 23 februari". Boken "Framtidsstaden" kommer att finnas tillgänglig att köpa under kvällen.

Program
Moderator: Staffan Gunnarson, ledamot av Medborgerlig Samlings partistyrelse och även välbekant från Humanisterna

17.30 – 18.00 Registrering
18.00 – 18.15 Information, Medborgerlig Samling
18.15 – 18.45 Inledning om ”Framtidsstaden”, Om Sverige imorgon blir som Malmö idag. Hur blir Sverige då? Lars Åberg, författare och journalist
18.45 – 20.00 Samtal och frågestund med Lars Åberg och Staffan Gunnarson

Anmälan via denna länk.

15 feb. 2017

Nytt poddavsnitt: #192 - Radio Houdi läser Mormons bok



John och Anders läser Mormons bok i trollerihatten.
Staten vill bestämma hur du surfar på internet. Göteborgs Kommun bestämmer att kamelpark ska byggas med kameler som har magisk mjölk som botar autism (!).
Hur är det? Ska man ta seden dit man kommer och låter svensk delegations kvinnliga deltagare bära slöja i Iran?
Ricky Gervais och Stephen Colbert debatterar religion och mormoner delar ut Mormons bok utanför teatrar som spelar The Book of Mormon.
Vi får lyssna på hemlig inspelning från föredrag av en alternativmedicinsk kvacksalvare.
Radio Houdi rekommenderar både ett kul sällskapsspekl och en bok.
Självklart avslutar vi med ett tokigt bibelord.

“Queen of Shitty Robots” Simone Giertz visar sitt lab för Wired

14 feb. 2017

Nyhetsrapporteringen trollas bort

Journalistik och nyhetsrapportering, i framför allt TV, har de senaste åren mer och mer bestått av intervjuer i direktsändning och debatter mellan "två olika sidor". Detta har förmodligen gjorts för att de engagerar tittarna mer. Dock är frågan om detta inte skett på bekostnad av saklighet och att det skapar mindre förståelse av olika frågeställningar.

Att undvika att svara på journalisters frågor och att förvilla åhörarna har blivit allt vanligare. President Trumps rådgivare Kellyanne Conway har förädlat denna konst.

Medierna behöver förmodligen tänka om. Demokratin behöver faktabaserad rapportering.

Glad alla hjärtans dag - här får ni en kortfilm om djurvärldens mest kinky parningsritualer

13 feb. 2017

Radio Houdi tillbaka: #191 - Radio Houdi bjuder på alternativ fakta



John och Anders är tillbaka varje vecka igen. Denna gång med alternativ fakta
Det har varit Superbowl och Lady Gaga har visat att Melodifestivalens produktion ser ut som en mellanstadieklass föreställning.
John inser att han jobbar mindre än Anders med sina sex föreställningar i veckan.
Och Anders har bråkat på twitter. Ärkebiskop Antje Jackelén svarar på skillnaden mellan en existerande gud och en icke-existerande gud med att hänvisa till boken God Without Being som angriper med ett postmodernistiskt perspektiv.
Vi trummar för en ny podcast: Dagens Tokiga Bibelord.
Biskop Sören Dalevi är ny krönikör i NWT som öppnar med “jag är inte religiös!”.
Regeringen vill ha hårdare kontroller av religiösa friskolor. Kan fika och bullar hjälpa mot våldbejakande extremism? Tusentals sexövergrepp mot barn inom katolska kyrkan i Australien.
Är kvinnans ställning stark inom islam? Och vad skriver mästaren av alternativ fakta på Twitter?
Vi hinner med ett Tokigt Bibelord och Radio Houdi rekommenderar innan vi läser alternativ fakta.

"Trumps korsfarare tänder brasor"

Ian Buruman
Ian Buruma, professor i demokrati, mänskliga rättigheter och journalistik, skriver i HD om Trumpregimen i USA.
De som sagt att islam, inte bara revolutionär islamism, är ett dödligt hot mot den västliga civilisationen borde nu vara nöjda – USA:s president och hans närmaste rådgivare håller med dem. Enligt en tweet av Donald Trumps rådgivare inom nationell säkerhet, general Mike Flynn, är rädsla för muslimer ”rationell”. Stephen Bannon, som ledde alternativhögerns forum Breitbart News och nu är Trumps politiska chefstrateg och medlem av det nationella säkerhetsrådet, NSC, har slagit fast att det judiskkristna väst är involverat i ett globalt krig mot islam.
Efter en jämförelse med den retorik som användes mot judarna under 1930-talet. Resonerar han om en möjligt fortsättning och vissa avgörande skillnader:
Den revolutionära islamismens brutala våld, å andra sidan, kan inte negligeras. Islamistiska terrordåd i västländer kan bara förhindras genom bra underrättelseverksamhet och polisarbete, särskilt i muslimska samhällen. Men om alla muslimer motarbetas och förödmjukas kommer terrorismen att bli rejält mycket värre. Och vad ett ”globalt krig mot islam” skulle göra med den extremt lättantändliga politiken i Mellanöstern och Afrika kan lätt gissas. 
I det fallet skulle den ”civilisationernas kamp” som existerar i islamistiska terroristers tankar, precis som hos somliga av deras mest hårdnackade fiender, inte längre vara något ur fantasin – den skulle kunna bli verklighet. 
Huruvida Trumps korsfarare tänder brasor utan att riktigt veta vad de håller på med, eller om de faktiskt önskar sig en storbrand, är ännu oklart. Ren okunskap kan inte uteslutas i dessa kretsar. Men det är kanske inte alltför cyniskt att föreställa sig att Trumps ideologer vill se blod. Islamistiskt våld kommer att bemötas med undantagslagar, statssanktionerad tortyr och inskränkningar i medborgerliga rättigheter – kort sagt, med ett auktoritärt styre.
Läs hela texten i HD.

En tidigare artikel (2015) av Buruman: "Påstå inte att väst är i krig med islam"

12 feb. 2017

18 minuter om evolution

Glad Darwindag!

Andreas Andris Fågelviskare Hansen

Andreas Andris Fågelviskare Hansen kan härma fåglar som få andra. Här visar han en bråkdel av alla arter som han kan efterlikna (samt en liten bonus på slutet).


Film: Emil Viktor Nilsson / Biotopia

• Intervju med Andris:
http://www.natursidan.se/nyheter/unga-naturvanner-andris-fagelviskaren-hansen/
 • Natursidans guide till fågelskådning:
http://www.natursidan.se/nyheter/natursidans-guide-till-fagelskadning/
• Natursidans guide till fågelsång/fågelläten:
http://www.natursidan.se/nyheter/fagellaten-och-fagelsang-i-sverige/

11 feb. 2017

Leder religiösa friskolor till ökade motsättningar i samhället

... eller kan vi kalla det mångfald?

Detta var frågeställningen för en debatt om religiösa friskolor, arrangerade av Studieförbundet Vuxenskolan och Liberalerna. Medverkande: Aje Carlbom (docent i socialantropologi), Kashif Virk, (Imam Islams Ahmadiyya Församling), Jenny Sonesson (journalist och debattör) och Per Ewert (direktor vid Claphaminstitutet).

Jenny Sonesson som är emot religiösa friskolor gjorde flera bra inlägg och även så Carlbom, som intog en mer neutral position sa många intressanta saker.

Per Ewert, som förespråkar religiösa friskolor, hade istället flera inlägg med skrämmande retorik. En bit in i samtalet (53:30) sa han:
"En sekulär, gudsförnekande skola driver värden som i slutändan handlar om materialism, njutningsinriktning, egot i centrum - som är den nya svenska stats religionen med individualismen i centrum."
Sådan varken är eller ska den svenska skolan vara enligt skolans regelverk. Det är en vanföreställning. Några minuter senare svarade han på frågan om skolan inte bör ta hänsyn till friheten för individen, barnen:
"I Sverige har vi hamnat i ett konstigt hyperindividualistiskt tänkande, som gör att alla former av bindningar är av ondo. Vi måste slita barnen fria från deras föräldrar och andra traditioner och auktoriteter."
Även detta borde han veta är en falsk beskrivning av den svenska skolan, eftersom hans egna barn, som flera gånger påpekade, har gått i en kommunal skola. Vidare sa Ewert:
"Det är inte sunt. Det är inte gott att en generation får växa upp och vara rotlös, som man är i vår svenska kultur idag."
Om Ewerts förvridna syn på det svenska samhället och den svenska skolan förmedlas inom vissa religiösa miljöer, då är det ett bra argument för att förbjuda religiösa friskolor. Barnen behöver temporärt lämna dessa miljöer för att med egna ögon betrakta det svenska samhället utanför samfundets indoktrinering.

Per Ewert säger att religiösa friskolor följer skollagen och läroplanen (om inte ska de stängas), men i avslutningen också att:
"Vi kan inte ha ett samhälle som säger att det är pluralistiskt, men det får bara finnas ideologier och skolor som drivs utifrån det styre eller det tänkesätt som är rådande bland majoriteten just nu."
Så drivs det religiösa friskolorna enligt rådande värderingar hos majoriteten eller inte?

Kashif Virk, den andra förespråkaren för religiösa friskolor, hävdar (1:02:00) att dessa följer rådande värderingar:
"Vad händer i en religiösa friskola? De är samma skolplan som alla andra skolor har. De har extra 1-2 timmar som är optionella, inte obligatoriska där barn får lära sig om sin religion. [...] De lär sig precis samma sak som andra skolor."
Men om så är fallet varför finns det då ett behov av religiösa friskolor? De extra timmarna religiös undervisning kan barnen tillskansa sig utanför den obligatoriska statligt finansierade skolan. Därtill är tydligen inte den religiösa delen av undervisningen obligatorisk, enligt Virk, men ändå offentligt finansierad. Något stämmer inte i hans resonemang.

Virk tar också upp att det förekommer mobbning och trakasserier mot religiösa barn. Därför måste föräldrar kunna välja en skola där inte detta förekommer. Detta är ett problem, men frågan är vad som religiösa friskolor gör som undviker mobbning och varför inte detsamma kan göras i icke-religiösa skolor?

Slutligen nämner både Ewert och Virk en avhandling om religionsundervisningen. Det är en intressant skrift som visar på brister i dagens undervisning. Men forskaren som gjort den vill nog inte att resultatet ska användas som beskrivning av svensk skola i allmänhet, utanför det område som undersökts, religionsundervisningen.

10 feb. 2017

Fredagsinfo från BBC: Lemurer drogar sig med hjälp av tusenfotingar



Don't try this at home kids.

9 feb. 2017

Mittemellan

Den fransk-israeliska filmen Bar Bahar (In Between) har skapat en del upprörda känslor i Israel. Den handlar om tre palestinska kvinnor som lever i Tel Aviv, mittemellan den liberala metropolen och den muslimska traditionen.

8 feb. 2017

Assault of Populism on Individualism

Gästinlägg om hur individens frihet och demokratin hotas av vår tids populism:

Nuten Özkoray
ASSAULT OF POPULISM ON INDIVIDUALISM
Nurten Özkoray*

Populist discourse in democratic countries lately started to expand its territory at the expense of individualism, one of the most important values of democracy. Populism of our day   makes use of a simplified version of conservatism loaded with bigotry. Individualism on the other hand embodies pluralism, a hard-won element of contemporary secular democracy, which ensures the protection of differences in ethnic, racial, sexual, political and religious sense.

The nature of a political regime and its ideological devices make their impact on the development of individualism. In countries where individualism and secularism are highly developed (i.e. Scandinavian countries), the danger is less, but nevertheless exists.

A structural dichotomy is present in every political system: The private realm of the individual with freedoms and rights, interacting with the boundaries, duties and obligations of the public realm. Naturally, there is a tension between the two realms both trying to expand at the expense of the other. In authoritarian regimes, the public sphere surrounds and eventually invades the private sphere. “The positioning of private and public realms with respect to each other reveals the nature of the political regime and its distance to democracy” as Prof. Faruk Birtek asserted in his book Enlightenment, Citizenship and Political Regimes. Therefore, we must be careful not to let the private realm of the individual be invaded by the public realm through the surge of a populist wave looming in the dark corners of the contemporary democracies.

The growing influence of populist right wing parties in recent years seems to be based on the fascination of the masses with ready-made identity constructs that aim to manufacture their consent. This is helped by the disappointment caused by the failure of socialist promises in some European countries like France and Italy. Also, as the backlash of global capitalism, the exploited workforce and consumers with shrinking buying power are attracted by protectionist, introverted and nationalist conservatism. This kind of ideology makes a vicious attack on the individual diversity which aims to make individual powerless and paves the way for fascism. As Erich Fromm says in his book Escape from Freedom: “Fertile soil for the rise of fascism anywhere is the insignificance and powerlessness of the individual”. He described how submission to the authority of a higher power to escape the complexities of personal freedom would ultimately lead to destruction as the painful events in the European history displayed.

The immunity of liberal democracies seem to be weakened from within, as the effects of globalization coupled with the refuge crisis and terrorist threats.

These events started to channel discontent and fears of the masses into xenophobic responses which were effectively used by populist right wing parties in Europe. On top of this, they are emboldened by the victory of Donald Trump. The vitality of liberal democracy with its positive freedoms for the human welfare came immediately under attack with the discriminatory, prejudiced, sexist practices of the new president of the world’s most influential democracy. These practices are a direct assault on the diversity, free speech, freedom to circulate and free choice which are important assets of individualism. With its multiplying effect, media power and role model positioning, it is likely to spread into the rest of the free world with the likes of him having a ball with great expectations to set up their own dystopia.

According to Economist Intelligence Unit, only 8.9% of the world population live in fully democratic countries. Democratic freedom of the individual is an inalienable right and took ages of costly struggle to attain, therefore too precious to be lost. The purpose of the totalitarian ideologies and forces is the disintegration of democratic societies and supranational organizations as the EU. It is no surprise that discriminatory and isolationist rhetoric helps the objectives of the radicals (Islamist jihadists and authoritarian countries) who target the western civilization. Democratic forces should find a formula to offset the appeal of the populism for the masses who look for a solution to escape from their fears and insecurities before it is too late to lose the hard won liberties.


*Nurten Özkoray, sociologist, lecturer, author of “Individualism and Democracy in Turkey” 2012, co-author of “Gezi Fenomeni” 2013 by Idea Politika Publications.

Religiösa samvetsskäl får inte ges särställning

Patrik Lindenfors och Christer Sturmark, skriver i Dagens samhälle om det uppmärksammade arbetsrättsliga fallet med Ellinor Grimmark. Hon vill ha rätt att arbeta som barnmorska utan att utföra arbetsuppgifter, som ingår i yrkesrollen, men hennes samvete hindrar henne från att utföra. Detta handlar i grunden inte om samvetsfrihet, utan om ett religiöst motiverat abortmotstånd.
En stat som är neutral i förhållande till religion kan inte särbehandla religiösa samvetsskäl framför andra. Skulle barnmorskan Ellinor Grimmark ges tillstånd att selektivt arbetsvägra skulle det öppna för veganer att arbetsvägra inom slakteribranschen eller restaurangpersonal att vägra servera sverigedemokrater. 
Rimligare är att allas rätt att agera enligt sin egen moraliska övertygelse säkerställs genom att människor är fria att välja bort yrken som de anser moraliskt betänkliga. Som det är nu.
Läs debattartikeln i Dagens samhälle.

"Sätt stopp för religiösa friskolor"

Ann-Charlotte Marteus skriver i Expressen:
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vill ha bättre koll på religiösa friskolor. Han slår fast att det inte får förekomma religiösa inslag i undervisningen. Men detta är redan fastslaget - i skollagen. Så vad handlar det nu om? Fridolin förklarar för Aftonbladet att "det handlar om att säkerställa kontrollen för att det verkligen blir så." 
Regeringen vill alltså säkerställa att de religiösa friskolorna gör som skollagen säger. Det är en favorit i repris: Jan Björklund var ute i samma ärende med jämna mellanrum. Det gick så där, uppenbarligen. 
Skolor får ha religiösa inslag utanför undervisningen. Men Gustav Fridolin vill "säkerställa" att det verkligen är frivilligt och att det varken finns "direkta eller indirekta sanktioner mot barn som inte väljer att vara med". 
Det är som en låtsaslek: "Låt oss vara naiva tillsammans under ett vagt sken av seriositet". 
Fler kontroller kan inte förhindra att religiösa friskolor, som vill indoktrinera eleverna, gör det.
Läs hela ledaren i Expressen.

7 feb. 2017

Viktigt att bibehålla barnperspektivet i hedersfrågor

Emilia Ericson och Ulf Gustafsson i Humanisternas förbundsstyrelse skriver i Dagens Arena om vikten med barnperspektiv även i frågan om hedersrelaterat våld och förtryck. Artikeln tar både upp frågorna om barnäktenskap och behandlingen av barn som begått brott som klassas som hedersbrott.
Vi står inför en tid här i Sverige där de mänskliga rättigheterna utsätts för en storts prövningar vi aldrig tidigare skådat. Vi har med rätta förbjudit barnäktenskap. Detta med en tanke på att barn har rätt att vara barn. De har rätt till skydd från förhållanden där de kan utnyttjas och där maktobalansen är uppenbar. 
Men nu ser vi exempel efter exempel där det kanske inte är lika lätt att avgöra vad som blir barnets bästa i en relation, i ett nytt land. Det finns med andra ord nya människorättsdilemman inom barnrätten i Sverige idag. Dessa bör mötas med gedigna barnkonsekvensanalyser och handlingsplaner. 
Barnrätten är komplex och konventionens artiklar kan tolkas på lite olika sätt. Att följa barnkonventionen är inte alltid en enkel match. Så låt oss ha respekt för att svaren inte alltid är givna. 
Att komma till rätta med hur samhället ska hantera barn som lever i äktenskapsliknande förhållande är väsentligt i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
I samhällsdebatten efterfrågas det hårdare straff för hedersbrott, till exempel i form av utvisning. Att föreslå utvisning av barn som begått brott är att gå för långt. Barn som begått hedersbrott är också ett offer för hedersförtrycket. Vi måste kunna hantera hedersproblematiken utan att vi straffar de barn som är i dess våld.
Att utvisas för att du som barn pressats att begå ett brott mot en familjemedlem kan inte var barnets bästa. Hen behöver tvärtom stöd och hjälp och goda exempel på vuxna människor som står upp för de mänskliga rättigheterna. Hen behöver också få en chans att utmanas i sina föreställningar och få en chans att börja ifrågasätta de normer och värderingar vars kraft fått hen att begå brottet. 
Det går att förändra attityder. Men för att de ungdomar som begått hedersbrott själva ska kunna känna hoppfullhet och meningsfullhet måste vi visa dem att vi inte tappat hoppet om dem. Att utvisa dessa unga människor sänder den motsatta signalen.
Läs artikeln i Dagens Arena.

"Expo hjälper hedersförtryckarna"

Gästinlägg av Lars Torstensson:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Expo hjälper hedersförtryckarna

Bilan Osman heter en skribent som medarbetar i Expressen och Expo. Hon är antirasist, feminist och troende muslim. I Expo 2017-02-03 hävdar Bilan Osman, med syftning på föreningen Glöm Aldrig Pela och Fadime, att “hedersvåldets offer sviks av de som säger sig värna dem”. Som exempel anför hon Devin Rexvid, doktorand i socialt arbete, som hävdat att “begreppet islamofobi ‘används av islamister och västerländska islamofiler’ för att även tysta ‘legitim’ kritik mot islam”. Men det är en alldeles korrekt iakttagelse, och ingalunda något uttryck för fördomsfullhet. Även om den användningen av begreppet inte är den enda. Nalin Pekgul, som själv är troende muslim, är en av dem som blivit kallade islamofober när hon har kritiserat islamisters kvinnoförtryck, och deras försök att gömma detta förtryck bakom kulturella skillnader. Korrekt är även Sara Mohammads konstaterande att islamister i väst använder ordet islamofobi för att implementera sharialagar.

Ann Heberlein, författare och lektor i etik, är också föremål för Osmans misshag. Hon ägnar sig enligt Osman åt att misstänkliggöra muslimer, eftersom hon skrivit att "vi måste tala om islam. Vi måste hantera att majoriteten av de terrordåd som drabbar oss, våra värderingar, vår frihet, ja hela vårt sätt att leva, hämtar både argument och drivkraft ur islam." Har Osman verkligen missat att det är islam, Koranen och haditherna som de islamistiska terroristerna hänvisar till, när de ska rättfärdiga sina dåd? Dessa heliga skrifter rymmer, vid sidan av uppmaningar till godhet och barmhärtighet, även en rad barbariska föreskrifter, och ett starkt hat mot oliktänkande. Profeten själv uppträder som helig krigare. Han utbreder sin lära med svärdet i hand. Alla muslimer låter sig inte vägledas av de onda texterna. Men vissa gör det, och det är en vanlig åsikt i moskéerna att Koranen allt igenom är “Guds sanna ord”, en fullkomlig och ofelbar skrift. Dessa texter måste därför problematiseras, om islamismens terror och förtryck ska kunna bekämpas.

Att konstatera detta är inte antimuslimskt. Det är att ta ställning för de toleranta och frihetligt sinnade muslimerna, mot fundamentalisterna och extremisterna.

Att Sara Mohammad har kallat sig islamofob ett par gånger – vilket hon nu har slutat att göra – beror, enligt vad hon själv har uppgett, på att hon hade missförstått ordets betydelse. Det är välgrundad rädsla hon känner – inte ogrundad eller fobisk – för de företeelser i islam som faktiskt är farliga. Och hon anser givetvis inte att muslimer, som hon välkomnar i GAPF, generellt sett blir uppfostrade till att ljuga. Dock finns det muslimer som är vårdslösa med sanningen, och även anser det vara legitimt att ljuga för att främja sin religion.

Osman vänder sig emellertid med rätta mot antydningar “att religion/kultur bara kan användas som en förklaring när man talar om våldet hos ‘De Andra’ - men inte för att beskriva våld i den här delen av världen”. Men det är inte en uppfattning som GAPF torgför. Inte heller påstår GAPF att hedersförtrycket bara kan skyllas på islam. Det är äldre än islam, och det finns både bland vissa muslimer, kristna och ateister. Men hederstänkandet sanktioneras inte så sällan av religiösa ledare.

Osman skriver vidare att “debatten om våld i hederns namn ofta förminskar frågan till att handla om kultur eller religion”. Snarare har den förminskat frågan genom att förneka kulturens och religionens betydelse för hedersvåldet. En kultur som säger att framför allt de ogifta kvinnorna i en släkt måste leva i kyskhet, eftersom männen annars förlorar sin heder, och att homosexualitet inte får finnas. Förnekarna av hederskulturen, som länge dominerade debatten, har försvårat förståelsen av och opinionsbildningen mot det förtryck den skapar, och hjälpt hedersförtryckarna.

Beklämmande nog hör Expo till dem som har förnekat att hederskulturen finns. 2004 utkom antolologin ”Debatten om hedersmord – Feminism eller rasism”. Redaktör var den blivande deckarförfattaren Stieg Larsson på tidskriften Expo. I antologin uttryckte samtliga skribenter sin skepsis mot begreppet hedersvåld och anklagade sina meningsmotståndare för rasism: ”Att det hedersrelaterade våldet på något sätt skulle vara annorlunda än det våld som svenska kvinnor kan råka ut för är svårt att hålla med om”, skrev till exempel en av författarna, Cecilia Englund.

På sin Facebook-sida, där hon bl a presenterar sig som Expo-medarbetare, skriver dessutom Bilan Osman 2017-01-24: “S k hedersrelaterat våld och förtryck är ett annat ord för mäns våld mot kvinnor.” Hon ifrågasätter alltså att våldet verkligen är hedersrelaterat. Hon ger också en missvisande bild av hedersvåldet när hon sätter likhetstecken mellan det våldet och mäns våld mot kvinnor. Ty när det gäller hedersvåldet och hedersförtrycket är även kvinnor ofta förövare, och även män och pojkar kan vara offer. När män mördar kvinnor i en parrelation – den vanligaste formen av mäns våld mot kvinnor – är det en annan brottstyp än när hela släkten sluter sig samman för att mörda någon som anses ha fläckat familjens och släktens heder. Det måste man känna till för att rätt motåtgärder ska kunna sättas in. Det inser numera även regeringen.

Före mordet på Fadime Sahindal var Stieg Larssons syn nästan allenarådande bland svenska politiker. Idag, efter en rad utredningar och upprepade fall av hedersmord och andra hedersbrott, vet många av dem bättre. Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister, och Nils Karlsson, kommunalråd i Malmö (båda MP) skriver i Sydsvenskan 2016-11-18: “Hedersförtrycket går inte att bortförklara ... Hedersförtryck är en ytterst specifik form av kränkning och kräver egna åtgärder och ett eget förebyggande arbete. Allt annat är en tydlig signal om att alla människors rättigheter inte värderas lika.”

När ska Expo och Bilan Osman komma till samma insikt?

När man argumenterar som Osman och Expo försvårar man situationen för alla dem som i Sverige tvingas leva begränsade hedersliv, och man undergräver den antirasistiska kampens trovärdighet. Tänk om, Expo och Bilan Osman!

Lars Torstensson

"This is how adults should behave!"

5 feb. 2017

Sam Harris with Bill Maher: Winning the War of Ideas



Diskussionen om islam och islamism är en svår balansgång att gå. Klarar de här båda herrarna av den utan att falla i vare sig islamofobfällan eller kulturrelativismfällan? De försöker i alla fall. Det i sig självt är mycket värt i dagens debattklimat.

4 feb. 2017

Ricky Gervais debatterar guds existens med Stephen Colbert på the Late Show



Det här kan nog roa några av er.
 
Religion Blogg listad på Bloggtoppen.se